درمان چسبندگی لابیا با استروژن موضعی و ارتباط آن با سطح سرمی استرادیول

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سطح استرادیول سرم از عوامل مورد بحث در پیش آگهی مبتلایان به چسبندگی لابیا می باشد. هدف از این مطالعه بررسی سطح سرمی استرادیول و پاسخ دهی به استروژن موضعی در مبتلایان به چسبندگی لابیا می باشد.
روش بررسی
مطالعه به صورت مداخله ای و آینده نگر انجام گردید. 100 کودک از میان دختران مراجعه کننده به درمانگاه کودکان بیمارستان طالقانی شهر گرگان در سال 1390 انتخاب شدند. تشخیص بیماری با معاینه بالینی ناحیه وستیبول انجام گردید. معیارهای ورود به مطالعه شامل سن سه ماه تا هشت سال، عدم وجود علایم بلوغ، عدم ابهام تناسلی، عدم وجود علایم وولوواژنیت، وجود چسبندگی لابیا بیش تر از 25%، عدم سابقه درمان قبلی با استروژن موضعی به فاصله کم تر از دو هفته و عدم سابقه درمان ناکامل قبلی بود. در صورت عدم مصرف مناسب دارو از نظر زمان و مقدار آن، عدم مراجعه برای معاینات بعدی و بروز عوارض مربوط به درمان طی دوره درمانی هفت روزه بیمار از مطالعه خارج گردید.
یافته ها
بیش ترین فراوانی چسبندگی لابیا در کودکان زیر یک سال و کم ترین آن در کودکان 8-7 سال وجود داشت. 86 بیمار بهبودی کامل یا نسبی داشتند. در 14 کودک هیچ گونه ای شواهدی از بهبودی مشاهده نگردید. در هیچ کدام از بیماران شدت چسبندگی بدتر نگردیده بود. در افرادی که پاسخ مثبت به درمان داشتند، استرادیول خون در سطح پایین تری قرار داشت. اختلاف آماری معنی داری میان سطح استرادیول خون در موارد پیشرفت کامل یا نسبی در مقایسه با موارد بدون پیشرفت وجود داشت (044/0=P).
نتیجه گیری
در نهایت به نظر می رسد اثربخشی استفاده از کرم استروژن موضعی در بهبود چسبندگی لابیا در کودکانی که سطح استروژن پایین تری دارند بیش تر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1119987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!