جداسازی سویه های مختلف لاکتو باسیلوس ها از محصولات لبنی شهرستان جهرم و تاثیر متقابل آنها بر باکتری های مهم بیماری زای روده و معده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اثر سویه های لاکتو باسیلوس ها (و متابولیت های آن ها) در محصولات لبنی به عنوان پروبیوتیک روی باکتری های پاتوژن ثابت شده است. هدف از این مطالعه جداسازی لاکتوباسیلوس ها از فرآورده های لبنی (ماست، پنیر، شیر، کشک و دوغ) و بررسی فعالیت ضد میکروبی آنها علیه باکتری های پاتوژن (اشریشیاکلی، سالمونلاتیفی موریوم و هلیکوباکترپیلوری) بود.
روش بررسی
نمونه های لبنی جمع آوری و در محیط کشت پپتون براث تهیه رقت گردید. برای جداسازی لاکتوباسیلوس ها رقت ها بر روی محیط کشت MRS Agar کشت داده و به مدت 72-48 ساعت درشرایط بی هوازی و در دمای 37 درجه سانتی گراد گرمخانه گذاری گردید. شناسایی لاکتوباسیلوس ها براساس رنگ آمیزی، مورفولوژی، محیط کشت، خصوصیات بیوشیمیایی و فیزیکی صورت گرفت. اثر بازدارندگی لاکتوباسیلوس های جدا شده روی رشد باکتری های پاتوژن با دو روش چاهک و دیسک صورت گرفت.
یافته ها
از50 نمونه لاکتوباسیلوس جداشده از فرآورده های لبنی (شامل 11 گونه لاکتوباسیلوس تعیین هویت شده) 19مورد، دارای اثر بازدارندگی رشد علیه باکتری های پاتوژن سالمونلا تیفی موریوم، اشریشیا کلی و هلیکوباکتر پیلوری بود. بیشترین سویه های شناسایی شده دارای اثر باز دارندگی، لاکتوباسیلوس بولگاریس، لاکتوباسیلوس سالیواریوس و لاکتوباسیلوس دلبروکی بود.
نتیجه گیری
با توجه به این تحقیق برخی از سویه های لاکتوباسیلوس جدا شده از فرآورده های لبنی برای درمان اسهال و سایر بیماری های گوارشی می تواند مناسب باشد. همچنین اگر از این باکتری ها در محصولات لبنی استفاده شود در پیشگیری و درمان سودمند می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1124443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!