مقایسه فراوانی استرپتوکوکوس موتانس و لاکتوباسیل در کودکان 5-3 ساله با پوسیدگی دندان و بدون پوسیدگی دندان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
وقوع پوسیدگی های زودرس دوران کودکی یکی از مشکلات شایع و نگران کننده در دندانپزشکی کودکان می باشد. استرپتوکوکوس موتانس و لاکتوباسیل ها از شایع ترین عوامل باکتریایی موثر در پیشرفت پوسیدگی های اولیه در دوران کودکی هستند. در این مطالعه بر آن شدیم تا وضعیت کودکان 5-3ساله شهرستان بابل را از لحاظ فراوانی حضور باکتری استرپتوکوک موتانس و لاکتوباسیل در گروه های دارای پوسیدگی و بدون پوسیدگی مورد بررسی قرار دهیم.
روش بررسی
این مطالعه مورد-شاهدی روی 60 کودک 5-3 ساله،که سابقه بیماری سیستمیک نداشته و حداقل یک ماه گذشته آنتی بیوتیک دریافت نکرده بودند و فلوراید تراپی هم نشده بودند، انجام شد. افراد به سه گروه مساوی شامل: پوسیدگی زودرس،پوسیدگی معمولی و بدون پوسیدگی تقسیم شدند. سپس از عاج پوسیده ناحیه سرویکال در گروه Early Childhood Caries (ECC) و ناحیه پروگزیمال در گروه پوسیدگی معمولی نمونه گیری بعمل آمد و در هر سه گروه نمونه گیری از سطح باکال دنداها بعمل آمد و درون محیط BHI (Brain Heart Infusion broth)، قرار داده شد. پس از تهیه رقت های مورد نظر برروی محیط کشت (Difco، Sparks، MD) Mitis Salivarius agar جهت تشخیص استرپتوکوکوس موتانس agar- (Difco، Sparks، MD) Rogosa جهت تشخیص لاکتو باسیل کشت داده شد. اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS-18 آنالیز و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تست های آماری Chi-Squre و Anova استفاده شد.
یافته ها
در نمونه های گرفته شده از پلاک دندانی، استرپتوکوکوس موتانس از 90% موارد ECC، 80% پوسیدگی پروگزیمال و 25% افراد فاقد پوسیدگی جدا گردید. نتایج نشان داد که استرپتو کوکوس موتانس در گروه های دارای پوسیدگی بطور معنی داری نسبت به گروه بدون پوسیدگی بیشتر بوده ولی در دو گروه دارای پوسیدگی تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین یافته ها گویای آن بود که فراوانی باکتری لاکتوباسیل در 60% نمونه های جدا شده وجود داشت ولی بین گروه های با پوسیدگی دندانی نسبت به گروه بدون پوسیدگی رابطه معنی دار مشاهده نشد. میانگین شاخص DMFT (Decayed، Missing and Filled Teeth) در دو گروه دارای پوسیدگی معمولی و پوسیدگی زودرس به ترتیب 10/1±80/5 و 572/1±95/6 بود که تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان می داد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین تجربه پوسیدگی افراد و میزان استرپتوکوکوس موتانس رابطه معنی داری وجود دارد ولی این ارتباط در مورد لاکتوباسیل وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان دادکه کودکان مبتلا به پوسیدگی زودرس دارای سطح بالاتری از استرپتوکوکوس موتانس در سطح پلاک دندانی خود هستند. همچنین شایع ترین سویه جدا شده از عاج دندان بدون در نظر گرفتن محل پوسیدگی استرپتوکوکوس موتانس بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1124445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!