بررسی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سل ریوی در طول درمان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از عوامل تاثیر گذار برکیفیت زندگی وضعیت سلامتی و بیماری است. از جمله بیماری هایی که برکیفیت زندگی تاثیر می گذارد بیماری سل است. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سل ریوی در طول درمان انجام شده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی می باشد. که بر روی 50 نفر بیمار مبتلا به سل ریوی تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر زاهدان در سه مرحله شروع درمان، پایان مرحله حمله ای و پایان مرحله نگهدارنده در سال 1390صورت گرفته است. شرکت کنندگان به روش در دسترس جهت شرکت در مطالعه انتخاب و از پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سل (version2-TBQol) به منظور جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. داده های جمع آوری شده به کمک آزمون های آماری ضریب همبستگی، تی مستقل و ANOVA مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
اکثریت واحدهای مورد پژوهش (68 درصد) مونث و میانگین سنی آن ها 50/17 ±60/58 سال بود. یافته ها نشان دادند که از حداکثر نمره 120 میانگین کلی نمره کیفیت زندگی از 6/66 در شروع درمان به4/92در پایان مرحله حمله ای و به 5/102 در پایان مرحله نگهدارنده افزایش یافته است. یافته های پژوهش افزایش معنی داری در میانگین امتیاز کیفیت زندگی در ابعاد جسمی، روانی، عملکردی، محیطی، اعتقادی و معنوی در طول سه مرحله درمان نشان داد، ولی افزایش معنی داری در میانگین امتیاز کیفیت زندگی در بعد سلامت اجتماعی و خانوادگی در طول سه مرحله درمان مشاهده نشد.
استنتاج
درمان سل علاوه بر این که باعث بهبود بیماری و کاهش علایم آن می گردد، کیفیت زندگی بیماران به ویژه در ابعاد ابعاد جسمی، روانی، عملکردی، محیطی، اعتقادی و معنوی را نیز به موازات آن ارتقاء می دهد. بنابراین بر اهمیت درمان کامل سل باید بیش از پیش تاکید گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1125315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!