بررسی رابطه بین دریافت اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 در بیماران مبتلا به کولیت اولسرو

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری کرون (CD) و کولیت اولسرو (UC) به عنوان بیماری التهابی روده شناخته می شوند که عمدتا مجرای گوارش را تحت تاثیر قرار می دهند. پاتوژنز و علت این بیماری نامعلوم است اما اهمیت فاکتورهای محیطی به خصوص رژیم غذایی، گواه نرخ افزایش بروز در دهه های اخیر است. وراثت نیز نقش کمی در این بیماری بازی می کند. هدف از این تحقیق بررسی دریافت اسید چرب امگا 3 و امگا 6 قبل از بیماری در بیمارانی که کمتر از 6 ماه گذشته به کولیت اولسرو مبتلا شده بودند در مقایسه با افراد سالم در شهر ساری است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، 66 بیمار از بیمارستان امام خمینی شهر ساری که زمان ابتلایشان به بیماری کولیت اولسرو UC)) بیش از 6 ماه نگذشته بود و 137 نفر سالم که از نظر سن، جنس، مصرف قرص های ضد بارداری و سیگار با گروه بیمار تطابق داده شده بودند، شرکت کردند. سوابق رژیم غذایی افراد از طریق پرسشنامه بسامد خوراک مکانیزه(MFFQ) جمع آوری شد. آنالیز رگرسیون لجستیک و رگرسیون خطی به منظور ارتباط بیماری با مصرف اسید های چرب امگا3، امگا6 و نسبت اسید چرب امگا 3به امگا 6 انجام گرفت.
یافته ها
یافته های این مطالعه نشان داد که بالاترین چارک دریافت اسید چرب امگا 3/6 سبب افزایش خطر ابتلا به کولیت اولسرو می شود] ((OR،3/48 95% CI،1/43-8/45، P= 0/006 همراه با روند معنی دار در گروه ها(OR، 1/09، Pt =0/008)[. بالاترین چارک دریافت اسید چرب امگا 6 با افزایش خطر بیماری در ارتباط بود](OR،2/16 95% CI،0/91-5/1، P=0/07) همراه با روند معنی دار در گروه ها ([(OR، 1/02، Pt=0/08. همچنین بالاترین چارک دریافت اسید چرب امگا 3 با کاهش بیماری کولیت اولسرو در ارتباط بود (OR،0/43 95%CI، 0/15-1/21، P=0/11]) اما این میزان روند معنی داری نداشت (OR 0/17، Pt=0/94)[.
نتیجه گیری
یافته های به دست آمده در مطالعه حاضر بر اهمیت انتخاب الگوی غذایی مناسب که شامل نسبت خوبی از امگا 3 به امگا 6 باشد تاکید می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1125505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!