آیا الگوی مصرف چربی با چاقی شکمی دختران نوجوان ارتباط دارد؟

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نوجوانی یکی از دوره های بحرانی رشد محسوب می شود که در آن پتانسیل رشد افزایش می یابد. اضافه وزن و چاقی شکمی در دوران نوجوانی حتی مستقل از وضعیت چاقی در بزرگسالی، احتمال خطر بیماری های متابولیک را در سال های بعد افزایش می دهد. این مطالعه با هدف ارتباط بین الگوی مصرف چربی با چاقی شکمی در دختران نوجوان شهر تهران انجام شد.
مواد و روش ها
210 دختر نوجوان دبیرستانی در گروه سنی 14-17 سال از دبیرستانهای دولتی شهر تهران وارد مطالعه شدند. اطلاعات الگوی مصرف چربی بوسیله تکمیل پرسشنامه های یک روز یادآمد و یک روز یادداشت خوراک 24 ساعته و بسامد مصرف منابع غذایی پرچربی گردآوری شد. شاخصهای تن سنجی شامل دور کمر، دور باسن هریک از نمونه ها طبق دستورالعمل استاندارد اندازه گیری شد و نسبت دور کمر به دور باسن (WHR) محاسبه شد. WHRبزرگتر یا مساوی 8/0 و WHR بیشتر یا مساوی صدک 95ام نیز به عنوان چاقی شکمی در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار دورکمر 22/7 ±91/69 سانتی متر، دور باسن 04/9 ± 12/94 سانتی متر و WHR دختران نوجوان 41/0 ± 73/0 بود. 1/7% دختران بر اساس WHR بزرگتر یا مساوی با 8/0، چاقی شکمی داشتند اما بر اساس WHR بیشتر یا مساوی صدک 95ام، تنها در 2/5% دختران، چاقی شکمی گزارش شد. میانگین دریافت روزانه انرژی، چربی و درصد انرژی حاصل از چربی به ترتیب (kcal) 2044، (gr) 14/80، 29/34% بود. بین چاقی شکمی با بار مصرف هفتگی انواع خورش های چرب همبستگی مثبت و معنی دار وجود داشت.
نتیجه گیری
الگوی مصرف چربی در دختران نوجوان از کیفیت مناسبی برخوردار نبود. این مسئله ناشی از مصرف بیشتر منابع غذایی پرچربی مانند تنقلات پرکالری و پرچرب، غذاهای سریع و آماده و بعضی از اقلام گروه لبنیات می باشد. لذا ضرورت توجه به نوجوانان در برنامه های مداخله ای و آموزش برای ارتقاء سطح سلامت و بهبود وضعیت تغذیه ای بیش از پیش احساس می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1125508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!