بررسی ارتباط میان شاخص های گنادی و پارامترهای بیوشیمیایی سرم خون در مولدین مارماهی دهانگرد خزری (Caspiomyzon wagneri، Kessler 1870) در حوزه جنوبی دریای مازندران

پیام:
چکیده:
آلودگی های محیطی و تخریب رودخانه ها مارماهی دهانگرد دریای خزر را در معرض خطر انقراض قرار داده و نیاز به حفاظت این گونه روز به روز بیشتر می شود، با این وجود اطلاعات پیرامون فیزیولوژی این گونه بسیار اندک می باشد. لذا تحقیق حاضر به منظور بررسی روند تغییرات پارامترهای بیوشیمیایی خون (یون های کلسیم، منیزیم، فسفر و آهن و همچنین پروتئین کل، کلسترول و گلوکز) در ارتباط با شاخص های بیولوژیک و گنادی شامل وزن گناد، تعداد تخمک در گرم، GSI، قطر تخمک و هماوری نسبی و مطلق در ماهیان دهانگرد مولد مهاجر به رودخانه شیرود از طریق مطالعه همبستگی این شاخص ها با یکدیگر به منظور شناخت بیشتر فیزیولوژی این گونه طی مهاجرت تولید مثلی انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که یون های کلسیم (72/0= r، 05/0P <)، منیزیم (88/0= r، 01/0P <) و فسفر (78/0= r، 05/0P <) همبستگی مثبت و معنی داری با شاخص GSI در جنس ماده نشان داد اما این همبستگی در جنس نر تنها در مورد یون منیزیم (73/0- = r، 05/0P <) معنی دار ولی معکوس بود. شاخص های غیر یونی خونی شامل پروتئین کل (88/0= r، 01/0P <)، گلوکز (72/0= r، 05/0P <) و کلسترول (76/0= r، 05/0P <) همبستگی مثبت و معنی داری را با شاخص گنادوسوماتیک در جنس ماده نشان دادند. این همبستگی ها به دلیل شرایط استثنایی این گونه در مورد عدم تغذیه در زمان مهاجرت و تامین انرژی مورد نیاز جهت تکامل گنادی از طریق چربی و پروتئین ذخیره شده به ویژه در عضلات می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
409
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!