چالش های اجرای سیاست پزشک خانواده و بیمه روستایی در استان کرمان: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در نظام سلامت، ارزیابی سیاست و تعیین چالش های آن برای بهبود و اجرای اصلاحات ضروری است. سیاست پزشک خانواده و بیمه روستایی به عنوان دومین اصلاح بزرگ نظام سلامت بعد از مراقبت های بهداشتی اولیه از سال 1384 در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از 20000 نفر جمعیت اجرا می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفی چالش های اجرای سیاست پزشک خانواده و بیمه روستایی در استان کرمان انجام پذیرفت.
روش ها
مطالعه کیفی حاضر در سال 1389با استفاده از بحث گروهی متمرکز نیمه ساختارمند و مرور اسنادی انجام پذیرفت. تعداد 10 نفر از مجریان سیاست در دانشگاه علوم پزشکی، بیمه خدمات درمانی و پزشکان خانواده استان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده های حاصل از مصاحبه گروهی متمرکز و مرور اسنادی به روش تحلیل محتوا تحلیل گردید.
نتا یج: چالش های این سیاست به هفت مقوله اصلی شامل مکانیزم های انگیزشی نامناسب، ضعف در اثربخشی آموزشی، ضعف در جامعیت دستورالعمل های اجرایی، ضعف در کفایت سرانه و تخصیص آن، کارآمدی پایین نظام مدیریت اطلاعات سلامت، نقص در زنجیره ارجاع و بسترسازی فرهنگی ناکافی تقسیم گردید.
بحث و نتیجه گیری
موفقیت هر سیاست، مستلزم ارزیابی دوره ای چالش های اجرایی آن است و این فرصت مناسبی را برای ارتقای کارکرد سیاست در راستای اهداف از پیش تعیین شده، فراهم می آورد. همچنین با توجه به گسترش این سیاست برای مناطق شهری با جمعیت بزرگ، توجه بیشتر به برطرف نمودن موانع و محدودیت ها از سوی مسوولین ملی و محلی ضروری است
زبان:
فارسی
در صفحه:
193
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!