مواجهه محیطی و شغلی با سرب در ایران: یک مرور سیستماتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به عدم وجود اطلاعات جامع در مورد میزان مواجهه محیطی و شغلی با فلز سمی سرب و درک وضعیت موجود برای برنامه ریزی اقدامات حفاظتی و سیاست گذاری آینده، انجام یک مطالعه مروری لازم به نظر می رسید. هدف از این مطالعه، مرور وضعیت مواجهه با سرب در اقشار مختلف جامعه ایران بر اساس مطالعات چاپ شده است.
منابع اطلاعات یا داده ها: کلیه منابع اطلاعاتی الکترونیک در دسترس شامل Iranmedex، SID، Magiran،Web of Knowledge، Google Scholar،Science Direct و Pubmed با عبارت هایی مربوط به وجود سرب در انسان به دو زبان انگلیسی و فارسی و با آدرس دهی کشور ایران جستجو شد.
روش ها
تعداد 45 مطالعه یافت شد که از این تعداد، 43 مورد که میزان سرب را در محیط های بیولوژیک انسانی مطالعه کرده بودند، انتخاب گردید.
نتایج
بر اساس نتایج مطالعات مرور شده، میانگین سرب در افراد بزرگ سال در ایران، در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بالاتر است و در برخی مطالعات مقدار این میانگین بالاتر از حد استاندارد گزارش شده است. همچنین مطالعات بر روی کارگران صنایع مرتبط نیز بالا بودن سرب خون را در آن ها نشان می دهد. این مطالعه همچنین نشان می دهد که متوسط سرب در کودکان ایرانی تقریبا در همه مطالعات بالاتر از متوسط استاندارد 10 میکروگرم بر دسی لیتر گزارش شده است.
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد آلودگی با سرب در ایرانیان بالا بوده است و شاید بتوان آن را نتیجه مصرف متمادی بنزین سرب دار طی سال های گذشته، آلودگی مواد غذایی و مواجهه شغلی دانست. نتایج این مطالعه لزوم توجه به برنامه هایی مانند غربال گری در کودکان و شاغلین حرفه های خاص، به منظور شناسایی افراد در معرض خطر و جلوگیری از مواجهه بیشتر آن ها را روشن می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!