ارزیابی دقت مدل های رقومی ارتفاع (DEMs) حاصل از نقشه های توپوگرافی و مقایسه‎ی تطبیقی آن با DEM های ماهواره ای (مطالعه‎ی موردی: DEM های توپوگرافی و ASTERمنطقه‎ی آبغه در خراسان رضوی)

پیام:
چکیده:
یکی از روش های تهیه ‎ی رسترهای ارتفاعی، استفاده از نقشه های توپوگرافی کاغذی است. در ایران بسیاری از کاربران GIS با رقومی کردن نقشه های توپوگرافی 1:50000 سراسری به تهیه‎ی مدل های رقومی ارتفاع می پردازند، اما کمتر به‎میزان دقت و همچنین درجه اعتبار آنها در تحلیل های ناهمواری توجه می شود. در این مقاله دو هدف عمده دنبال شده است، نخست به ارزیابی میزان دقت این گونه رسترها با مقایسه‎ی شبکه های زه‎کشی مستخرج از رستر مبتنی بر نقشه‎ی توپوگرافی و شبکه‎ی زه‎کشی حاصل از تصاویر ماهواره ای پرداخته شده است و دوم درجه اعتبار آن در مقایسه با رستر نوع ASTER به‎عنوان یکی از پرطرفدارترین نوع داده های مورد استفاده در ژئومورفولوژی سنجیده شده است. در این راستا ابتدا نقشه‎ی زه‎کشی منطقه‎ی مورد مطالعه از تصاویر ماهواره ای IRSpan سال 1384 استخراج و به‎دلیل نزدیک‎بودن به زمین واقعی، معیار این ارزیابی در نظر گرفته شده است. سپس منحنی های تراز 20 متری از نقشه‎ی توپوگرافی1:50000 منطقه‎ی رقومی و رستر ارتفاعی آن با اندازه های سلولی10 و 30 متر ساخته شد. به‎کمک ابزار هیدرولوژی در نرم افزار ArcGIS، شبکه ی زه‎کشی رستری منطقه در دامنه های سلولی 25 تا 500 سلول برای کل حوضه ی آبریز و سپس واحدهای ژئومورفولوژی مختلف استخراج و خصوصیت‎های مورفومتری منطقه بر مبنای نقشه های به‎دست‎آمده مقایسه شدند. در آخرین مرحله‎ی شبکه‎ی زه‎کشی حاصل از DEM توپوگرافی با شبکه‎ی متناظر آن از DEM نوع ASTER مقایسه شدند.نتایج نشان داد که DEM های حاصل از نقشه های توپوگرافی در مقایسه با زمین واقعی، از خطاهای چشمگیری برخوردارند، اما در مقایسه با DEMهای ماهواره ای درجه اعتبار مناسبی را ارائه می‎کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1130348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!