بیماری های مادرزادی قلبی بدون علامت در مبتلایان با ناهنجاری اسکلتی قفسه سینه

پیام:
چکیده:
مقدمه

با توجه به همراهی زیاد ناهنجاری های اسکلتی قفسه سینه با بیماری های مادرزادی قلبی، بیماران مبتلا به این ناهنجاری ها باید از نظر درگیری قلبی مورد بررسی قرار گیرند. لذا بر آن شدیم تا با استفاده از اکوکاردیوگرافی به این ارتباط دست یابیم.

روش کار

این مطالعه به صورت مورد - شاهدی بر روی 144 بیمار مبتلا به ناهنجاری اسکلتی آشکار قفسه سینه که به کلینیک اطفال مراجعه کرده بودند، انجام شد و 240 نفر نیز به عنوان گروه شاهد، از بین مراجعه کننده گانی که از نظر سن و جنس با گروه مورد همگن بوده و هیچ ناهنجاری اسکلتی قفسه سینه نداشتند، انتخاب شدند. سپس هر دو گروه با اکو کاردوگرافی رنگی دو بعدی داپلر مورد ارزیابی قرار گرفته و اطلاعات حاصله توسط نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

متوسط سن پسران و دختران در گروه مورد به ترتیب 4±48/7 و 94/3±93/6 و در گروه کنترل 16/4±81/7 و 02/4±43/8 بود. در 39/76% از گروه مورد و 67/36% از گروه شاهد بیماری قلبی بدون علامت وجود داشت که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (05/0>P). از 70 بیمار مبتلا به سینه کبوتری، در 52 نفر، بیماری مادرزادی قلب یافت شد که شایع ترین آنهاMVP با شیوع 60% بود. از 62 بیمار مبتلا به سینه قیفی شکل نیز، در 41 مورد بیماری مادرزادی قلب یافت شد که در اینها نیز شایع ترین اختلالMVP با شیوع 67/59% بود. در12 بیمار مبتلا به کیفواسکولیوز نیزMVP با شیوع 50% در 6 بیمار ثبت گردید. نتایج نشان داد که در گروه مورد، شیوع بیماری های مادرزادی قلب بدون علامت در افرادی که سابقه خانوادگی مثبت از ناهنجاری های اسکلتی داشتند 25/1 برابر بیشتر از افرادی بود که سابقه مثبتی نداشتند.

نتیجه گیری

از آنجایی که میزان بروز پرولاپس دریچه میترال در مبتلایان به ناهنجاری اسکلتی قفسه سینه در این مطالعه زیاد می باشد، توصیه می شود که کلیه بیماران مبتلا به ناهنجاری اسکلتی قفسه سینه خصوصا در حضور سوفل قلبی، از نظر وجود بیماری قلبی مورد بررسی قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1134652 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!