عوامل مرتبط با تاخیر قبل از بیمارستانی شروع درمان بیماران سکته قلبی حاد

پیام:
چکیده:
مقدمه

درمان در بیماران سکته قلبی حاد وابسته به زمان می باشد. لذا تاخیر در شروع درمان می تواند در پیش آگهی بیمار موثر باشد. شناسایی عوامل تاخیر در شروع درمان که می تواند عوامل قبل از بیمارستانی و یا داخل بیمارستانی باشد و کاهش موارد تاخیر می توانند کمک شایانی به درمان این بیماران کند. این مطالعه به بررسی عوامل مختلف تاخیر قبل از بیمارستانی در بیماران سکته قلبی پرداخته است.

روش کار

در یک مطالعه تحلیلی – مقطعی، 227 بیماری که با تشخیص انفارکتوس حاد میوکارد در طی یکسال در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری شده اند مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعاتی شامل مشخصات دموگرافیک بیماران و نیز عوامل خطر بیماری، سابقه پزشکی قبلی بیمار، چگونگی انتقال بیمار به بیمارستان و فاصله زمانی شروع علائم تا رسیدن به بیمارستان جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

از مجموع 227 بیماری که با تشخیص AMI بستری و وارد مطالعه شده بودند، 7/35% بیماران در طی یک ساعت اول بعد از شروع علائم به بیمارستان رسیده بودند و 9/7% بیماران بعد از گذشت 24 ساعت از شروع علائم به بیمارستان مراجعه کرده بودند. بیمارانی که دارای سطح تحصیلاتی بالاتری بودند (049/0P=) و بیمارانی که سابقه فامیلی بیماری قلبی عروقی داشتند (011/0P=) به طور معنی داری تاخیری کمتری در مراجعه به بیمارستان داشتند. سن، جنس، وضعیت تاهل و نوع وسیله انتقال به بیمارستان تاثیری در موارد تاخیر قبل بیمارستانی مراجعه نداشت. از دیدگاه خود بیماران شایع ترین علل موثر بر تاخیر آنان در مراجعه به بیمارستان را عدم اطلاع از علائم خطر بیماری های قلبی عروقی (8/38%) و عدم توجه به علائم بیماری و مصرف خودسرانه دارو (3/34%) تشکیل می داد.

نتیجه گیری

بالا بردن سطح آگاهی بیماران در مورد بیماری های قلبی و علائم و نشانه های خطر آنها می تواند به بیماران جهت تصیم گیری موقع در مورد مراجعه به موقع کمک کند. لذا آموزش از طریق رسانه های عمومی و نیز آموزش در مقاطع پایین تحصیلی مانند مدارس ابتدایی و راهنمایی پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1134653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!