مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفت شناسی نوصدرایی
نویسنده:
چکیده:
تفکیک «تصور» و «تصدیق» از تمایزهای اصلی است که متقدمین در منطق و متاخرین در معرفت-شناسی از آن بهره برده اند، هر دو گروه مقسم این دو را «علم حصولی» می دانند، این تقسیم در «معرفت شناسی نوصدرایی» برای اقسام معرفت به کار رفته است، اما نمی توان «تصدیق» را در اصطلاح معرفت شناسی بنا بر تعریف فلسفه اسلامی «علم حصولی» دانست. این تحقیق با مرور ادبیات فیلسوفان مسلمان به ویژه نوصدراییان، مدعی است که تفکیک تصور و تصدیق هستی شناختی، و «علم حصولی» به عنوان مقسم «هستی علمی» است. اما استعمال «تصدیق» در منطق و معرفت شناسی مساوق با «قضیه» می-باشد، نه یک «هستی علمی» که در عین بساطت خارجی در تحلیل عقلی دو مفهوم «حکایت» و «حکم» از آن انتزاع می شود. «تصدیق» در منطق به معنای «اذعان به صدق قضیه» و در معرفت-شناسی به معنای «معرفت به تحقق یا عدم تحقق یک امر» است. پیشنهاد می شود برای امور متناظر با «تصور» و «تصدیق» در معرفت شناسی از «معرفت تصوری» و «معرفت تصدیقی» استفاده شود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1136691
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!