مقایسه کارایی برخی روش های زمین آماری به منظور بررسی پراکنش مکانی عناصر ریزمغذی در اراضی کشاورزی، مطالعه موردی: استان همدان

پیام:
چکیده:
میزان عناصر ریزمغذی در خاکهای کشاورزی از مهمترین ویژگی های موثر در تولید محصولات زراعی میباشد. به منظور رسیدن به حداکثر تولید در کشاورزی، توجه ویژه به مدیریت این عناصر الزامی است. به منظور مدیریت بهتر این عناصر در سطح کلان نیاز به تهیه نقشه این عناصر در منطقه مورد مطالعه میباشد. از مهمترین ابزارها به منظور تهیه اینگونه نقشه ها، زمینآمار میباشد. در این تحقیق، کارایی چهار روش میانگین متحرک وزندار، اسپلاین، کریجینگ معمولی و کوکریجینگ در درونیابی چهار عنصر آهن، روی، بور و کبالت بررسی شدند. پس از بررسی تغییرنما و اجرای این روش ها، نتایج بدست آمده نشان داد که برای درونیابی آهن، روی، بور و کبالت، مطلوبترین روش، کوکریجینگ بود. همچنین نتایج درونیابی ها نشان داد که کمترین خطای درونیابی (353/0MAE= و 661/0 RMSE=) مربوط به آهن بوده است. پهنهبندی این عناصر بر پایه کوکریجینگ در سطح استان همدان، نشان داد که در قسمتهای شمالی این استان، کمبود عناصر ریزمغذی بسیار مشهود است. به منظور رفع این کمبود و نیل به کشاورزی پایدار در این مناطق، توصیه میگردد از کود کامل میکرو استفاده گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1138403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!