تاثیر روش مصاحبه انگیزشی بر تغییرات کوتاه مدت سلامت دهان و دندان افراد سیگاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به ارتباط قوی بین مصرف سیگار و بیماری های دهان و دندان، ضرورت تاکید دندان پزشکان بر ترک سیگار احساس می شود. کارایی مصاحبه انگیزشی در کاهش پلاک دندان و بهبود رفتارهای خودمراقبتی در مطالعات گذشته اثبات شده است. هدف مطالعه حاضر، ارزیابی تاثیر مصاحبه انگیزشی بر ارتقای رفتارهای خودمراقبتی دهان و دندان در بیماران سیگاری مراجعه کننده به کلینیک های دندان پزشکی شهر تنکابن بود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه نیمه تجربی، تعداد 80 بیمار سیگاری مراجعه کننده به کلینیک های دندان پزشکی شهر تنکابن به طور تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. مداخله شامل دو جلسه مصاحبه انگیزشی به مدت 30 دقیقه در قالب گروه های 5 نفری به همراه پیگیری تلفنی برای گروه تجربی بود. داده ها در دو مقطع زمانی قبل و 6 ماه بعد از مصاحبه با استفاده از پرسش نامه ای متشکل از سوالات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و الگوریتم مراحل تغییر به همراه چک لیست ثبت رفتار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان گردآوری شد. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 و آزمون های 2χ، Mann-Whithney، Wilcoxon، Paired-t و t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان دهنده افزایش معنی دار نمره آگاهی (از 6/5 ± 5/13 به 2/4 ± 6/21، 001/0 > p value) و نگرش (از 2/14 ± 40/32 به 9/15 ± 11/54، 001/0 > p value) در گروه تجربی بود. همچنین افزایش معنی دار تعداد بیماران در مراحل فعال آمادگی روانی برای ترک سیگار یعنی سه مرحله آمادگی (از 5/7 به 5/42 درصد)، اجرا (از صفر به 25 درصد) و نگهداشت (از صفر به 5/7 درصد) دیده شد (001/0 > p value). علاوه بر این، یافته ها حکایت از بهبود رفتارهای خودمراقبتی یعنی مسواک زدن (از 20/0 ± 75/0 به 38/0 ± 19/1، 001/0 > p value) و استفاده از نخ دندان (001/0 > p value) در بیماران گروه تجربی داشت.
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های مطالعه حاضر، مصاحبه انگیزشی در ارتقای رفتارهای خودمراقبتی دهان و دندان در بیماران سیگاری مراجعه کننده به کلینیک های دندان پزشکی کارامد می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1141714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!