تعیین جایگاه فعالیت ورزشی در نحوه گذراندن اوقات فراغت جانبازان و معلولین

پیام:
چکیده:
زمینه
وقت، ارزشمندترین دارایی انسان هاست که به عبارتی سازنده عمر انسان هاست، بنابراین شناخت شیوه های مطلوب گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولین و تبیین تاثیر آن بر سلامت و شادابی آنها همچنین پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و تحصیلی این عزیزان امری مهم و مسئله ای اثبات شده است.
هدف
این تحقیق با هدف تعیین جایگاه فعالیت های ورزشی در نحوه گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولین ورزشکار استان چهارمحال و بختیاری و تعیین ارتباط آن با برخی از عوامل اثرگذار، انجام شد.
مواد و روش ها
تحقیق حاضر توصیفی از نوع میدانی بود و 167 نفر از جانبازان و معلولین ورزشکار (مرد و زن) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق ساخته ای که در این زمینه تهیه شده و پایایی و روایی آن به ترتیب با دو روش آزمون آلفای کرونباخ (81/0=α) و نظر خواهی از افراد متخصص و استادان تربیت بدنی مورد تائید قرار گرفته بود، پاسخ دادند. به منظور توصیف ویژگی های فردی آزمودنی ها و همچنین متغیرهای تحقیق، داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل فریدمن، از روش مجذور کای(K2)«خی دو» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
بحث و
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که 73/63درصد نمونه ها از سلامتی کامل برخوردار بودند. عمده ترین شیوه های گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولین تماشای تلویزیون، عبادات و مستحبات و مطالعه کتاب و مطبوعات همچنین ورزش بود. عمده ترین فعالیت ورزشی نمونه های تحقیق به ترتیب پیاده روی، شنا، کوهنوردی، شطرنج اختصاص داشت. هم چنین کسب نشاط و لذت، اثرات مثبت ورزش، حفظ تندرستی عامل های اصلی گرایش نمونه ها به سمت فعالیت های ورزشی بود. هم چنین نتایج حاصله حاکی از آن بود که بین جنسیت، تاهل و تجرد، سلامتی و میزان درآمد ماهیانه با میزان اوقات فراغت جانبازان و معلولین رابطه معنی دار در حد 1%=α وجود دارد، ضمن اینکه بین جنسیت، سلامتی، میزان درآمد ماهیانه و تاهل با پرداختن به فعالیت های ورزشی، رابطه معنی دار در حد1%=α مشاهده شد. پژوهش حاضر گویای آن است که اکثر نمونه های تحقیق معتقدند بهره مندی مطلوب از فعالیت ورزشی در ایام فراغت موجب سلامتی جسم و روح، و بهبود روابط اجتماعی آنان می شود و در صورت دسترسی به امکانات ورزشی، در بین سایر فعالیت ها پرداختن به فعالیت های ورزشی را اولویت خود می دانند و رشته های پیاده روی و شنا را بر سایر رشته ها ترجیح می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1143923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!