بررسی وضعیت متیلاسیون در پروموتور ژن های vHL، Runx3 و Ecad و بیان این ژن ها در سلول های CD34+ خون بند ناف

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فرایندهای تمایزی ویژه به رده های گوناگون سلولی، با فاکتورهایی نظیر فاکتورهای نسخه برداری، عناصر سرکوبگر تومور و عناصر سیگنالینگ داخل سلول دارای ارتباط تنگاتنگ است که گروهی از این فاکتورها شامل vHL، Ecad و Runx3می باشند. مکانیسم های کنترلی تاثیرگذار توسط این فاکتورها نیز اپی ژنتیک است که دارای مکانیسم های متعددی از جمله متیلاسیون و استیلاسیون می باشد. در واقع هدف اصلی مطالعه ی ذیل، بررسی وضعیت بیان ژن های vHL، Ecad و Runx3 در سلول های بنیادی CD34+ خون بند ناف و آشکار ساختن الگوی متیلاسیون ژن های موردنظر در این مرحله بود.
روش بررسی
پس از جداسازی سلول های بنیادی از خون بند ناف و کشت سلول های موردنظر در محیط مخصوص و نیز تخلیص ژنوم از سلول ها، در مرحله ی اول از RNA مورد نظر، cDNA ساخته شد و واکنش PCR نیز برای ژن های مورد مطالعه انجام گرفت. در مراحل بعدی نیز از DNA پردازش شده مراحل قبل، برای انجام واکنش های MSP استفاده شد.
یافته ها
پس از انجام واکنش PCR با پرایمرهای طراحی شده برای استفاده در Real Time PCR و cDNA مربوط به RNA سلول های بنیادی، این نتایج به دست آمد که همه ی ژن های مورد مطالعه، در سلول های بنیادی CD34+ بیان می شوند. با انجام MSPدر مرحله ی دیگری از مطالعه نیز مشخص شد که ژن های Ecad و Runx3 دارای متیلاسیون و بیان نسبی و ژن vHL نیز فاقد متیلاسیون و بیان کامل تحت این شرایط بودند.
نتیجه گیری
همخوانی قابل توجهی بین بیان یک ژن و تغییرات اپی ژنتیک وجود دارد و بیان هر سه ژن مورد مطالعه، نشان دهنده ی نقش موثر آن ها در بیولوژی و عملکرد سلول های بنیادی خونساز دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!