مقایسه بلوک فوق ترقوه ای با دو روش استفاده از تحریک عصبی و سونوگرافی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه از دستگاه تحریک عصبی و سونوگرافی جهت تعیین محل عصب و بلوک آن بصورت تنها و یا توام استفاده می شود که جای روش قدیمی استفاده از مشخصه های آناتومیکی سطحی بدن را گرفته است. دراین تحقیق سعی شده تا مقایسه ای بین استفاده توام سونوگرافی و تحریک عصبی و تحریک عصبی به تنهایی از جهت سرعت شروع و کیفیت بلوک شبکه بازویی در ناحیه فوق ترقوه ای صورت گیرد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی دوسوکور،30 بیماردارای شکستگی اندام فوقانی (غیر از شانه) شرکت داده شدند. بیماران بر اساس روش انجام بلوک به دوگروه تقسیم شدند. درگروه تحریک عصبی، بلوک به روش شاقولی و تنها با استفاده از دستگاه تحریک عصبی و گروه دوم با استفاده از سونوگرافی توام با تحریک عصبی، بلوک فوق ترقوه ای انجام گردید. درنهایت کیفیت بلوک های حرکتی و حسی، زمان شروع بلوک حسی و حرکتی در دو گروه مقایسه شد.
یافته ها
30 بیمار با میانگین سنی 05/11±66/ 33 در مطالعه شرکت داده شدند، اختلاف بین دو گروه از نظرکیفیت بلوک حرکتی در سطح 2 و 3 معنی دار بود (04/0p =) ولی از نظرکیفیت بلوک حسی تفاوتی در دو گروه مشاهده نگردید. بین میانگین زمان شروع بلوک حرکتی در گروه دستگاه تحریک عصبی و سونوگرافی (96/0±26/18) نسبت به گروه تحریک عصبی (98/0±4/22) تفاوت معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
در روش دستگاه تحریک عصب و سونوگرافی توام جهت بلوک فوق ترقوه ای، موفقیت بلوک حرکتی چه از نظرکیفیت، چه از نظر زمان شروع بلوک، جهت بی دردی اندام فوقانی دچار شکستگی، بهتر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 234
لینک کوتاه:
magiran.com/p1145830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!