آغازگرهای دژنره ردیابی و تشخیص پوتی ویروس ها را از شمال غرب ایران تسهیل می کنند

پیام:
چکیده:
مقدمه
پوتی ویروس ها عامل 40% بیماری های ویروسی در محصولات مختلف از جمله سبزیجات و حبوبات می باشند. پوتی ویروس ها از طریق شیره گیاهی، بذر و گونه های متعدد شته انتقال می بایند. به لحاظ آسانی سرایت این ویروس ها، ردیابی این چنین ویروسها به منظور کنترل بیماری های ناشی از آنها خیلی مهم می باشد..
اهداف
این مطالعه، بررسی کارآیی دو جفت آغازگر در ردیابی پوتی ویروس های آلوده کننده سبزیجات در شمال غرب ایران می باشد..
مواد و روش ها
برای تشخیص پوتی ویروس های آلوده کننده سبزیجات، آر ان ای کل تهیه شده از برگ های بیمار مورد نسخه برداری معکوس با آغازگر Oligo d(T)15،M4T یا یکی از آغازگر اختصاصی پوتی ویروس قرار داده شد و متعاقبا واکنش زنجیره ای پلیمرآز با یک جفت آغازگر دژنره شامل Sprimer/M4 یا NIb2F/NIb3R قرار داده شد که انتظار می رفت قطعات حدود 1700 یا 350 جفت باز، به ترتیب، تولید کنند. تکثیر با Sprimer/M4 از تعداد 7 نمونه انجام گرفت اما قطعات غیراختصاصی هم مورد تکثیر قرار گرفتند. با وجود این، تکثیر اختصاصی از تعداد 31 نمونه با استفاده از NIb2F/NIb3R انجام گرفت. قطعات 350 جفت باز حاصل از پی سی آر با NIb2F/NIb3R مورد همسانه سازی و ترادف یابی قرار داده شدند..
یافته ها
بررسی با BLAST روی داده های ترادف نوکلئوتیدی آشکار نمود که قطعات حاصله متعلق به ویروس موزاییک معمولی لوبیا (از لوبیا سبز)، ویروس موزاییک زرد لوبیا (از باقلا)، ویروس وای سیب زمینی (از سیب زمینی)، ویروس موزاییک هندوانه (از کدو، طالبی یا هندوانه)، ویروس موزاییک زوکینی (از کدو) و ویروس موزاییک سویا (از لوبیا) بوده است..
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه کارایی بالای NIb2F/NIb3R درردیابی پوتی ویروس ها را ثابت نمود و آلودگی ها به تنوعی از گونه های پوتی ویروس در شمال غرب ایران را آشکار کرد. در این مطالعه، ویروس موزاییک سویا برای اولین بار در ایران با پی سی آر مورد ردیابی واقع شد..
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1146723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!