درآمدی بر شناخت کاروانسراهای درون شهری بیرجند

پیام:
چکیده:
کاروانسراها از جمله بناهای تاریخی با ارزش ایران بوده و در دوره اسلامی ایجاداین گونه بناها با ویژگی های گوناگون در شهر و روستا و در کنار جاده های حاشیه کویر و معابر کوهستانی با نامهای مختلف چون رباط و کاروانسرا رو به توسعه نهاد. منطقه قهستان در شرق ایران و جنوب خراسان بزرگ، از نقاطی است که با وجود داشتن آثار تاریخی فراوان، فرهنگ آن کاملا ناشناخته باقی مانده است. وجود آثار تاریخی که قدمت بسیاری از آنها به دوران پیش از تاریخ می رسد و تپه ها و محوطه های باستانی و سنگ نگاره ها، نشان از اهمیت این منطقه در طول تاریخ دارد. رباطها از جمله یادگارهای تاریخی شهر بیرجند محسوب میگردند که برای حفظ و رونق تجارت و اقتصاد بوجود آمدهاند. فاصله بسیار میان مراکز تجاری، مداخله عوارض طبیعی ازجمله بیابان، خطر جنگهای داخلی متعدد و در اعصارگوناگون حمله بیگانگان به صورت سازمان یافته صرف نظر از تهدید دائمی، وجود جایگاه های امن را برای تامین استراحت کاروانها و بازرگانان ایجاب می کرد. کاروانسراهای شهرستان بیرجند مربوط به دوره های قاجاریه و پهلوی بوده و از ویژگی معماری چهار ایوانی و دو ایوانی و متفرقه برخوردار می باشند. بیشترآنها در دو طرف رود (خیابان جمهوری اسلامی) و راسته بازار قرار داشت. مهمترین این قبیل کاروانسراها قیصریه بود که از نظر ساختمانی خیلی شبیه به تیمچه های قدیم تهران، مانند تیمچه معروف حاجب الدوله بود که دارای دو طبقه بود قیصریه بیشتر محل رفت وآمد بازرگانان و مخصوصا تجار یزدی بود که از فعالترین بازرگانان به شمار می رفتند و از بمبئی در هندوستان تا یزد گسترده بودند. از دیگرکاروانسراها می توان به کاروانسرای مستوفی، محسن زاده، ملامحمد حسن مودی، علوی وخرازی اشاره کرد.
در این مقاله به معرفی و مطالعه ویژگی های معماری و کاربری کاروانسراهای بیرجند با توجه به آثار و شواهد موجود مانند نقشه ها و عکس های هوایی خواهیم پرداخت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1150431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!