تحلیل مفهوم استقلال (Autonomy) در پرستاری: رویکرد واکر و اوانت

پیام:
چکیده:
مقدمه
در حال حاضر صاحبنظران، دانشگاهیان و محققین رشته پرستاری، تحقیقات و نوشته های این رشته را بطور دقیق بر اساس فلسفه و متدولوژی آنها مورد نقد و بررسی قرار می دهند. از این رو تکامل مفهوم بطور گسترده ای بعنوان یکی از رویکردهای مهم کاوش در بسط و توسعه دانش پرستاری مورد توجه و حمایت قرار گرفته است که یکی از روش های آن تحلیل مفهوم است.
مواد و روش ها
ین بررسی یک مطالعه متدولوژیک است که در آن از رویکرد واکر و اوانت برای تکامل مفهوم استقلال که از ملزومات حرفه ای شدن در پرستاری است، استفاده شده است، رویکرد واکر و اوانت یکی از روش های مفهوم پردازی و تکامل مفهوم است که نهایتا به توسعه تئوری می انجامد، در این مطالعه ابتدا مفهوم استقلال با کلید واژه autonomy، در پایگاه داده های معتبرتحت پوشش PMDR و INLMمورد جستجو قرار گرفت و تک تک مقالات با توجه به موضوع مربوطه، بازنگری شدند، سپس تم های مربوط به کلید واژه autonomy ظاهر شدند و پس از آن موارد مربوط به demonstration case که نمونه هایی از زندگی واقعی هستند، مشخص شدند یافته های پژوهش: تعاریف متعددی از مفهوم استقلال در ادبیات پرستاری موجود است و این مفهوم از زمان یونان باستان تاکنون در حال تکامل بوده است و طبق ادبیات مربوط به حرفه، تم های خود مختاری، تفکر بحرانی، تصمیم گیری، آزادی، خود کنترلی، توانایی، ظرفیت و شایستگی از آن استخراج شد.
بحث و نتیجه گیری
مفهوم استقلال یک مفهوم انتزاعی و پیچیده است و معنی آن در ادبیات پرستاری با مفاهیم مربوط دیگر، تداخل پیدا کرده است و تحلیل رسمی این مفهوم معنی آن را روشن می کند و باعث تشویق به استفاده درست از آن از لحاظ معنا شناختی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1155707 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!