مقایسه تاثیر به کارگیری روش های ارزشیابی DOPS وMini-CEX با روش سنتی بر مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری:یک مطالعه تجربی تصادفی شده

پیام:
چکیده:
مقدمه

ارزیابی دانشجو از مهم ترین وظایف استاد بالینی است. گسترش روش های آموزش بالینی، استفاده از روش های جدید و متناسب ارزشیابی بالینی را بیش از پیش ضروری می نماید. در این بین استفاده از رویکردهای نوین ارزشیابی که هم زمان یادگیری را نیز تقویت می کنند بیش از سایر روش ها مورد استقبال قرارگرفته است. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش نوین ارزشیابی DOPS و Mini-CEX در مقایسه با روش مرسوم ارزشیابی بر مهارت های بالینی دانشجویان در عرصه پرستاری دانشکده ارتش انجام شد.

روش ها

مطالعه حاضر یک کارآزمایی تصادفی شده است که بر روی دانشجویان در عرصه پرستاری دانشکده پرستاری ارتش انجام گرفت. تمامی دانشجویان و مربیان متمایل به شرکت، به روش تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. پس از آموزش مربیان و سنجش میزان پایایی بین ارزیابان در ایشان، ارزشیابی در گروه تجربی به روش DOPS و Mini- CEX در سه نوبت در طول دوره و در گروه شاهد به روش مرسوم صورت گرفت. مبنای ارزیابی پروسیجرها(رگ گیری، پانسمان، گزارش نویسی و آموزش به بیمار) در هر دو گروه، چک لیست های روا و پایا، تهیه شده توسط محقق بود. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی(کای دو، t-مستقل) تحلیل شدند.

نتایج

بین دو گروه از نظر متغیرهای مهم دموگرافیک مانند سن، جنس و معدل تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0p>). میانگین نمرات نهایی ارزیابی در گروه تجربی(به روش های DOPS و Mini- CEX) به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه شاهد(روش مرسوم) بود(0001/0p=).

نتیجه گیری

به نظر می رسد استفاده از دو روش ارزیابی DOPS و Mini- CEX باعث ارتقای مهارت های بالینی دانشجویان شده است. لذا پیشنهاد می شود که مراکز آموزش پرستاری جهت ارزشیابی پروسیجر های بالینی و ارتقای یادگیری دانشجویان این دو روش ارزشیابی را در کنار سایر روش ها به کار گیرند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
364
لینک کوتاه:
magiran.com/p1156163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!