مطالعه باکتری های اندوفیتیک جداشده از گیاه سویا و نقش آن ها در کنترل برخی قارچ های بیماری زای گیاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
باکتری های اندوفیتیک باکتری هایی هستند که در درون بافت های گیا هان بدون ایجاد آسیب ظاهری به گیاه زندگی می کنند. به تازگی این گروه از میکروارگانیسم ها از بخش های مختلف گیا هان جدا شده اند که توانایی فعالیت ضد قارچی و باکتریایی را از خود نشان می دهند. از آنجایی که امروزه از اندوفیت ها به عنوان بارور کننده ها و یا ترکیبات شیمایی میکروب کش در کشاورزی استفاده می شود، بنابراین هدف از تحقیق حاضر، جداسازی این باکتر ی ها از گیاه سویا و تاثیر متابولیت های ضد میکروبی تولید شده توسط این ارگانیسم ها بر پاتوژن های قارچی فوزاریوم سولانی و و آلترناریا آلترناتاست.
مواد و روش ها
در تحقیق حاضر، ابتدا جداسازی باکتری های اندوفیتیک از ساقه و برگ گیاه سویا به شکل رقت متوالی بر روی محیط کشت برین هارت اینفیوژن آگار انجام شد. سپس، نمونه ها از نظر توانایی تولید متابولیت های ضد میکروبی علیه دو پاتوژن قارچی آلترناریا الترناتا (5224 PTCC) و فوزاریوم سولانی (5284 PTCC) در شرایط آزمایشگاهی به روش خطی و انتشار در چاهک مطالعه شدند. باکتری هایی که توانایی تولید متابولیت های ضد میکروبی را داشتند با استفاده از کیت Api20NE شناسایی و منحنی رشد آن ها ارزیابی شد.
نتایج
در مجموع 39 باکتری از ساقه و برگ سویا جداسازی شد که از بین آن ها 20 باکتری متعلق به ساقه ها و 19 باکتری از برگ های گیاه سویا جداسازی شدند. از کل باکتری های جداسازی شده 3 باکتری اثر ممانعتی نشان دادند که نمونه های شناسایی شده توسط Api، به جنس سودوموناس آئروجینوزا متعلق هستند. از بین باکتری های تولید کننده متابولیت های ضد میکروبی، سودوموناس ائروجینوزا بیش ترین تاثیر را روی فوزاریوم سولانی داشت. همچنین نتایج به دست آمده از منحنی رشد باکتری ها بیانگر آن است که بیشتر میکروارگنیسم ها ترکیبات خود را در 18 ساعت اولیه تولید نموده اند که در برخی از سوش ها تا 72 ساعت ادامه یافته است.
بحث و نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که گیاه سویا حاوی باکتری های اندوفیتیکی است که اثر ممانعتی علیه پاتوژن های گیاهی دارذ و می توان از ترکیبات تولید شده در تحقیقات بعدی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1156699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!