صحت سنجی خروجی مدل SWAN با فراسنج های اقلیمی شاهد

پیام:
چکیده:
پیش بینی وضع دریا و نقش آن در حمل و نقل دریایی، کشتیرانی، شیلات، صیادی و نیز در امور تخصصی بر همگان روشن است. با بهره گیری بهینه از مدلهای مختلف و شناخت از میزان صحت و دقت آنها، می توان گام هایی موثر در جهت تحقق این مهم برداشت. یکی از مدلهایی که مطالعه تحقیقاتی در مورد آن مفید می باشد، مدل SWAN است و برای ارزیابی عملکرد این مدل از نظر اجرایی و علمی، مطالعه در خصوص راستی آزمایی محصولات آن لازم است. در این مطالعه، خروجی ارتفاع و تناوب موج حاصل از اجرای مدل مذکور با داده های شاهد موجود برای بوشهر و عسلویه مورد راستی آزمایی قرار گرفته است. با انجام این تحقیق سعی بر آن است که میزان دقت و صحت خروجی این مدل با مقادیر متناظر موجود از فراسنج های شاهد و کارایی آن در پیش بینی های12، 24، و 48 ساعت و بیشتر مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
در فرایند راستی آزمایی با تشکیل جدول توافقی به دنبال بررسی انطباق داده های اقلیمی شاهد با خروجی مدل برای دو فراسنج ارتفاع و تناوب موج هستیم. بدین منظور درصد صحت مدل را به ازای مقادیر مدل و داده های شاهد در بازه های زمانی T<=2s،s 2s 5 sبرای تناوب و h<=25cm، 25 cm50cmبرای ارتفاع موج به مدت 12، 24، 48، 72 و 99 ساعت در نظر گرفتیم. در این تحقیق همچنین امتیازهای مهارتی مدل برای پیش بینی ارتفاع و تناوب موج محاسبه گردیده اند. میانگین خطای مطلق و نسبی مدل با داده های شاهد برای پیش بینی 24 تا 99 ساعت محاسبه و در جدول11 فقط مقادیر مربوط به 48 ساعت که در مجموع از دقت بالاتری برخوردار بوده اند درج شده است. نمودارهای سری زمانی ارتفاع و تناوب موج مدل ودیدبانی ناشی از بویه ترسیم شده اند. نتایج نهایی از جمع بندی تحلیل ها بدست آمده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1157037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!