شیوع تخمدان پلی کیستیک در زنان نازای تحت لاپاراسکوپی

پیام:
چکیده:
مقدمه
مسئله ای که برای سالها نظرمتخصصین زنان وزایمان و متخصصین غدد داخلی را به خود مشغول کرده، علل ایجاد تخمدانهای پلی کیستیک است که یکی از عوارض بالینی مهم آن نازایی می باشد.لاپاراسکوپی جهت تشخیص این بیماری از ارزش و دقت نسبتا بالایی برخوردار است.
هدف
این مطالعه بررسی شیوع تخمدان پلی کیستیک در زنان نازا، از طریق لاپاراسکوپی و همچنین ارتباط آن با سن، مدت و نوع نازایی)اولیه یا ثانویه) در آنان می باشد.
روش کار
این مطالعه بصورت توصیفی گذشته نگر بر روی پرونده های357 بیمار نازای مراجعه کننده به بیمارستان الزهراء شهرستان رشت در طی سال های 1388-1385 که تحت لاپاراسکوپی تشخیصی بودند، انجام گرفت. اطلاعات موجود از پرونده های آنها گردآوری و از آزمون توصیفی وکای دو برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.
نتایج
درنتایج به دست آمده 1/47 درصد بیماران در گروه سنی35-25 سال بودند و متوسط سن بیماران 8/27سال بود. طول مدت نازایی در 9/56 درصد بیماران، کمتر از 4 سال بود.311 نفر(7/87%) نازایی اولیه و 41 نفر(5/11%) نازایی ثانویه داشتند. براساس یافته های لاپاراسکوپی تخمدان چپ 51% و تخمدان راست 4/50% پلی کیستیک بودند. تخمدان پلی کیستیک با سن بیمار ارتباط معنی دار داشت بطوریکه در سنین زیر 25 سال(2/95% در مقابل 8/26% در سن بالای 35 سال) شیوع تخمدان پلی کیستیک بیشتر بود(01/0p<). ولی با مدت نازایی و نوع نازایی ارتباط معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصله، در بیماران نابارور مراجعه کننده به این مرکز تخمدان پلی کیستیک شیوع بالایی داشت که نسبت به مطالعات مشابه بیشتر بود. لذا لزوم تحقیقات آینده نگر با حجم نمونه بیشتر توصیه می گردد که گامی در جهت تشخیص و درمان زودرس این بیماری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1159110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!