تاثیر برنامه ی توانمندسازی والدین بر عقاید آنان در مورد نقش والدینی، رفتارها و ویژگی های نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
حدود 10 درصد از نوزادان نارس به دنیا می آیند و بستری شدن آن ها امری اجتناب ناپذیر است. این مسئله می تواند منبع قابل توجهی از استرس برای والدین باشد. به علاوه والدین دانش و آگاهی کافی در مورد نوزاد نارس و نقش والدینی خود در بخش مراقبت های ویژه را ندارند. این مشکلات می تواند منجر به اختلال در مهارت های تعاملی بین والدین و نوزادان آنان شود. پرستاران افرادی هستند که می توانند با ارائه ی مراقبت های خانواده محور از این مشکلات پیشگیری نمایند. هدف ما از این مطالعه تعیین تاثیر برنامه ی توانمندسازی والدین نوزادان نارس به عنوان مداخله ای خانواده محور بر عقاید آنان در مورد نوزاد نارس و نقش والدینی خود در بخش مراقبت های ویژه بود.
مواد و روش ها
این مطالعه، طرحی نیمه تجربی، از نوع فقط پس آزمون با گروه کنترل بود که در مورد 65 خانواده دارای نوزاد نارس در سال 1389 و در بخش های مراقبت ویژه و نوزادان پرخطر در دو بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا شد. نمونه گیری پژوهش، به صورت در دسترس انجام شد و والدینی که سن بالای 18 سال و سواد در حد راهنمایی و بالاتر داشتند و نوزادان آن ها در همان بیمارستان و در سن حاملگی کمتر از 37 هفته به دنیا آمده بودند، وارد مطالعه شدند. والدین گروه تجربه، اطلاعاتی راجع به فعالیت های رفتاری و ظاهر و ویژگی های نوزادان نارس و چگونگی ایفای بهتر نقش والدینی در شرایط بستری نوزادشان در بخش مراقبت های ویژه و پس از ترخیص را از طریق آموزش شفاهی چهره به چهره در بخش، مواد کتبی شامل کتابچه ی راهنما و فایل صوتی موجود در لوح فشرده یا به شکل بلوتوث به موبایل، دریافت نمودند. جهت اندازه گیری عقاید والدین از پرسشنامه ی استاندارد عقاید والدین در بخش مراقبت های ویژه نوزادان استفاده شد.
یافته ها
عقاید مادران در مورد نقش والدینی خود و ویژگی ها و رفتارهایی که از نوزادشان در زمان بستری انتظار داشتند، در گروه برنامه توانمندسازی والدین (09/5 ± 27/23 M: )، در مقایسه با عقاید مادران گروه کنترل (99/4 ± 23/19 M: )، بالاتر بود (001/0 p <)؛ عقاید پدران در مورد نقش والدینی خود و ویژگی ها و رفتارهایی که از نوزادشان در زمان بستری انتظار داشتند، در گروه برنامه توانمندسازی والدین (34/4 ± 24 M: )، در مقایسه با عقاید پدران گروه کنترل (66/4 ± 2/17 M: )، بالاتر بود (001/0 p <).
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه ی توانمندسازی والدین می تواند مراقبت خانواده محور مناسبی باشد که عقاید آن ها در مورد نقش والدینی خود و ویژگی ها و رفتارهایی که از نوزادشان در زمان بستری در بخش مراقبت های ویژه انتظار دارند را بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
419
لینک کوتاه:
magiran.com/p1162869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!