ارزیابی برنامه کاهش آسیب در کلینیک های بیماری های رفتاری (مثلثی) برای جانبازان تحت پوشش

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
پژوهش ها نشان می دهند که جانبازان در معرض رفتار های پرخطر و استفاده از مواد مخدر هستند که عوارض جبران نا پذیری بر ابعاد مختلف سلامت آنان و خانواده شان بر جای می گذارد، برنامه های کاهش آسیب انجام شده در کلینیک های بیماری های رفتاری (مثلثی) می تواند موجب حفظ و ارتقای شاخص های سلامت و کیفیت زندگی این افراد گردد. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی تاثیر برنامه کاهش آسیب در کلینیک های بیماری های رفتاری (مثلثی) بر ابعاد سلامت و کیفیت زندگی جانبازان بوده است.
مواد وروش ها
این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بود که در دو گروه آزمایش و شاهد در سال 1390 و 1391 انجام شد.. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و آزمون استاندارد «اس اف 36» استفاده شد، تحلیل داده های به دست آمده توسط روش های آمار توصیفی و تحلیلی انجام گردید.
نتیجه
نتایج آزمون در هشت بعد در دو گروه نشان داد که مقادیر سطح معنی داری در مقیاس های عملکرد جسمانی=0.001، نقش جسمانی= 0.128، درد بدنی= 0.028، سلامت عمومی= 0.046، شادابی= 0.042، نقش احساسی= 0.147، عملکرد اجتماعی= 0.001 و سلامت روانی= 0.037 بوده است.
بحث: برنامه کاهش آسیب به اجرا درآمده در کلینیک های بیماری های رفتاری (مثلثی) موجب بهبود و ارتقای ابعاد سلامت و کیفیت زندگی جانبازان می گردد که می توان با انجام ساز و کارهای گسترده تر، موجب کاهش بروز بیماری های پر خطر در جانبازان و خانواده شان شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
6 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1162883 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!