مقایسه یافته های آزمایش های سرولوژیک آنتی اندومیزیال و ترانس گلوتامیناز بافتی با بیوپسی روده باریک در تشخیص بیماری سلیاک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که از مشخصات آن آسیب وابسته به سیستم ایمنی در بافت مخاطی روده کوچک به دنبال مصرف غذای حاوی گلوتن در بعضی افراد می باشد. برای تعیین آزمایش استاندارد همچنان توافق عمومی موجود ندارد. هدف این مطالعه سنجش حساسیت و ویژگی آزمایش های سرولوژیک آنتی بادی ضد ترانس گلوتامیناز بافتی (TTG) و آنتی بادی ضد اندومیزیال (EMA) و مقایسه با نتیجه ی بیوپسی روده باریک بود.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی- مقطعی از 1825 بیمار مشکوک به ناراحتی های گوارشی همراه با درد شکمی نمونه خون جمع آوری شد. کلیه نمونه ها توسط کیت TTG و EMAبه روش ELISA مورد آزمایش قرار گرفتند. سپس بیماران در دو گروه بررسی شدند. گروه اول افرادی بودند که آزمایش سرولوژی آنها مثبت ولی بافت طبیعی داشتند و گروه دوم بیمارانی که از نظر سرولوژی و بیوپسی روده باریک، بیماری سلیاک در آنها تایید شد.
یافته ها
مقایسه میانگین سطح EMAوTTG بین افراد گروه 1 و 2 نشان داد که میزان سطح این آنتی بادی ها در افراد گروه 2 به طور معنی داری بیشتر است (001/0P ≤). همبستگی مثبتی بین معیار اصلاح شده ی مارش های (Marsh) بیوپسی روده باریک و هردوآزمایش وجود داشت. حساسیت آزمایش هایEMA و TTG برای تشخیص بیماری سلیاک 0/92 درصد و ویژگی آزمایش های EMA و TTG به ترتیب 100 درصد و 5/98 درصد شد.
نتیجه گیری
آزمایش سرولوژی EMA- IgA در نقطه برش بیش از 66 همراه با آزمایش سرولوژی TTG-IgA در نقطه برش بیش از 30 می توانند طیف وسیعی از بیماران سلیاکی که نیازمند بیوپسی از بافت روده هستند را تشخیص دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1168172 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!