تحلیل السمان و الخریف نجیب محفوظ با رویکید ریخت شناسی

پیام:
چکیده:
تلاش روایت شناسان برای رسیدن به الگویی ثابت به-منظور بررسی داستان ها و روایت ها در آغاز قرن بیستم با ظهور فرمالیست ها شدت یافت. در همین زمان ولادیمیر پراپ، مردم شناس صورت گرای روسی با الگو گرفتن از همین روایت شناسان روشی برای بررسی داستان طرح کرد. پراپ دریافت که قصه های پریان به رغم تکثر و تنوع ظاهری، از نظر قهرمانان و عملکردهای آن ها نوعی وحدت و همانندی دارد و تمامی کارکردهای موجود در قصه به سی و یک عملکرد محدود می شود و این دستاورد، آغاز علم روایت شناسی نوین به شمار می آید.
نجیب محفوظ، معروف ترین رمان نویس معاصر عرب، ازجمله نویسندگانی است که روایت ها وداستان های او سرشار از عناصر نمادین شرقی و قالب های ساختاری نوین غربی است؛ از این روی، قابلیت بررسی روایی و ریخت شناسی را دارد. این جستار بر آن است تا روایت السمان و الخریف نجیب محفوظ را براساس نظریه ی پراپ، تحلیل و بررسی کرده و نشان دهد توالی این کارکردها تا چه اندازه می تواند در داستان محفوظ قابل انطباق باشد. دستاورد پژوهش، نشان دهنده ی این است که هرچند تعدادی از کارکردهای سی و یک گانه در داستان نجیب محفوظ یافتنی است، پایان قصه، با نوع پایان یافتن قصه های پریان مغایرت دارد؛ در پایان، قهرمان داستان به ظاهر از صحنه ی مبارزه بیرون می رود؛ ولی در مبارزه ای درونی، جدال قهرمان با شرور ادامه می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
141
لینک کوتاه:
magiran.com/p1169188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!