بزرگترین فرش مربع ریزبافت جهان با ترکیب رنگ گیاهی و نقوش کم نظیر از خطه خراسان

مدیریت دانش و تجربه بر پایه شناخت فرش نفیس، بی همتا و ممتاز«نقش بهشت ایرانی»
چکیده:
فرهنگ، دانش، فن و هنر در دوره های مختلف تاریخی و متعاقب آن هنر و مهارت فرش بافی در ایران از توانمندی هنرمندان این سرزمین حکایت میکند. دستاوردهای هنرمندان بهخصوص در مراحل طراحی، ارائه و خلق آثار مرتبط با هنر یا حرفه تخصصی بافت فرش در قرون اخیر بینظیر یا کمنظیر است. پس از نقاشی ایرانی که در قرن پنجم هجری با جوانهزنی و رشد همراه بود، طرح و نقش برگرفته از آن بهتدریج به صنعت و هنر فرش منتقلشد. این طرحها و نقشها و حتی رنگهای ترکیبی بهکار گرفته شده در هنر فرشبافی، صورت و معنایی خاص دارند. در حوزه نقوش فرش، اغلب طرحها فاقد سه بعد نمایی هستند و رنگها و نقوش نسبت و تناسب دوری و نزدیکی آشکاری ندارند.
دستاوردهای این مطالعه که در طرحها و نقوش فرش دستباف و هر آنچه دیده میشود، ارائه شده است و آفرینش نقشی واحد از عالم کمال بوده و ما روایت را از درون طرح، نقوش و رنگ های متنوع در فرش موسوم به نقش بهشت ایرانی میبینیم.
در این فرش، بیشتر موضوعاتی که در طرحها و نقشهای ایرانی وجود دارند، غالبا نسبتی مستقیم با ادبیات ایرانی - اسلامی دارد و این نشان از دید وسیع هنرمند ایرانی در عصر حاضر دارد که با تجلی کمال، تناسب و توازن داشتند. نقوش بهمرور زمان، از آثار نقاشی و نگارگری بر فرش ظاهر شدند و در فرش نقش بهشت ایرانی، رابطه بین نمادها و نشانه های فرش و نقاشی، مستقیم و غیرمستقیم شکفته و مشهود گردید. طرحهای متنوع و نقوش فرش که در ادوار مختلف اغلب در شرق ایران آشکار شد، به طرحهای فاخر این اثر بینظیر بیشترین نزدیکی را دارد. مفاهیم مرتبط با فرش دستباف ایران نظیر ضرورت و اهمیت پروژه، طراحی منحصر بهفرد، ترکیب هنر تجسمی، اصالت رنگ گیاهی، مواد و مصالح اصیل ایرانی، ویژگی های موثر بر ارزش، روش مدیریت پروژه، ترکیب هنر، فرهنگ، علم و صنعت در عصر حاضر بر معرفی آثار فاخر و نفیس فرش دلالت دارد.
کلیدواژگان:

مدیریت دانش، نقش بهشت، فرش مربع ریز بافت، رنگ گیاهی، خراسان، ایران

زبان:
فارسی
در صفحه:
147
لینک کوتاه:
magiran.com/p1170382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!