مهر و محراب برگستره قالی

چکیده:
مهر ریشه در کالبد فرهنگ و هنر ایران و هند دارد، کارکردها و تفسیرهای متفاوتی بر آن متصور شده است. مهر تنها در متون اوستایی و وداها باقی نماند بل در هنر نیز خود را برملا کرد. در روم قدیم مهر در زیر طاق های رومی منقوش شد تا مهر مشرقی در غروب گاه غربی بدرخشد.
مقاله حاضر ارتباط مهر باستان را با محراب و مهرابه بررسی می کند. محراب که در معماری اسلامی نقشی نمادین دارد و رو به سوی قبله می نماید، آیا ریشه در کهن الگوی مهری دارد؟ آیا کارکردهای درونی و ذاتی هر دو باهم مناسبتی دارند یا صرفا تشابه اسمی با هم دارند؟
محراب طاقی است در معماری با ویژگی های مشخص؛ اما این ویژگی با کمی تغییر در هنر قالی نیز بهکار گمارده شده است که بدانها قالی های محراب، سجاده ای و جانمازی نیز می گویند. این قالی ها صرفا موقع نیایش و ستایش حضرت حق بهکار می رود. زمانی که انسان برای عبودیتش به جنگ با نفس می پردازد، محراب محل و زمان نبرد است. نبرد با نیروهای نفسانی و شیطانی و به یک معنی، نبرد با آنچه غیر خدا باشد برای نزدیکی به حضرت حق. زمان نیایش در نقطه مقابل (خانه خدا) زمانی است که انسان هر آنچه مربوط به عالم آفاق و انفس میباشد را ترک می کند و رو بهسوی مکانی که تمامی نیروها در آن جمع شده اند، نماز میگذارد. همینطور در مهریشت از ویژگی های مهر چنین آمده است؛ جنگجوی توانی نیرومند... که دیوان... را در هم میکوبد و از پیش او اهریمن...، خشم...، کاهلی و همه ی خدایان شریر مینویی ترسان به پس میگریزند.
کلیدواژگان:

مهر، محراب، مهرابه، قالی، میثره

زبان:
فارسی
در صفحه:
135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1170395 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!