جایگاه فرش در نگارگری ایران
نویسنده:
چکیده:
نگارگری یا نقاشی سنتی ایرانی فرآیندی است که طی آن رنگ بر روی سطح بوم یا کاغذ بهوسیله قلممو ایجاد نقش میکند. در حقیقت نگارگری مفهومی عام دارد و روش ها و سبک های گوناگون نقاشی ایرانی را شامل میشود، چه آنها که در کتاب و نسخه های خطی صورتگرفته و چه آنها که بر دیوار بناها و بومهای دیگر انجامشده است. هنرمند نگارگر در بهترین حالت کار خویش، آنچه را که در پرده خیال دیده است بهتصویر میکشد. وی فضایی را خلق میکند که ضمن بهکارگیری عناصر جسمی، روابط مادی در آن بهگونهایی دیگر بیان شود. عالمی که این نقاشان تصویر میکنند، عالمی است که متفکران و فلاسفه آن را اقلیم هشتم یا عالم مثال نامیدهاند. هدف این هنر نمایان ساختن فضایی است که با فضای عادی و جسمانی متفاوت است. حضور چنین قلمرویی در نقاشی ایرانی به زبان رمز، تمثیل و تخیل و روش های خاص آن ممکن میشود.
بررسی نمادهای عالم محسوس در نگارگری ایرانی این امر را روشن میسازد که جملگی تجرد داشته و هرکدام رمزی دارند که برگرفته از عالم حس است. رخنه و نفوذ هنرمند نگارگر در عرصه هنرهای تزیینی مایه تامل است. بر این اساس، از آنجا که نگارگری ایرانی بهنوعی نمود بارز انواع هنرها و سنن ایرانی است، تاکنون با مرجعیت قراردادن این هنر و مطالعه نگاره های سده های مختلف، پژوهشهای بسیاری در باب بررسی هنرهای مختلف و مستقلی همچون معماری و شهرسازی، باغ سازی، موسیقی و... و حتی خصیصه هایی چون لباس و پوشاک در سیر روند تاریخ ایران انجام شده است. در این مبحث بر آن شدیم تا با بررسی و مطالعه چند نگاره انتخابی، به رمزگشایی یکی از نمادهای عالم محسوس در این نگاره ها یعنی فرش و نقش فرش از دیدگاه فلسفه زیباییشناختی هنر فرش بافی و نقش فرش و پیوند آن با عالم تمثیلی و تخیلی در هنر نگارگری بپردازیم.
بررسی نمادهای عالم محسوس در نگارگری ایرانی این امر را روشن میسازد که جملگی تجرد داشته و هرکدام رمزی دارند که برگرفته از عالم حس است. رخنه و نفوذ هنرمند نگارگر در عرصه هنرهای تزیینی مایه تامل است. بر این اساس، از آنجا که نگارگری ایرانی بهنوعی نمود بارز انواع هنرها و سنن ایرانی است، تاکنون با مرجعیت قراردادن این هنر و مطالعه نگاره های سده های مختلف، پژوهشهای بسیاری در باب بررسی هنرهای مختلف و مستقلی همچون معماری و شهرسازی، باغ سازی، موسیقی و... و حتی خصیصه هایی چون لباس و پوشاک در سیر روند تاریخ ایران انجام شده است. در این مبحث بر آن شدیم تا با بررسی و مطالعه چند نگاره انتخابی، به رمزگشایی یکی از نمادهای عالم محسوس در این نگاره ها یعنی فرش و نقش فرش از دیدگاه فلسفه زیباییشناختی هنر فرش بافی و نقش فرش و پیوند آن با عالم تمثیلی و تخیلی در هنر نگارگری بپردازیم.
کلیدواژگان:
نگارگری، فلسفه زیبایی شناختی، رمزگشایی، نماد، فرش و نقش فرش، عالم محسوس، عالم تمثیلی و تخیلی
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
129
لینک کوتاه:
magiran.com/p1170402
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!