ارزیابی برآوردهای رادار هواشناسی تهران از کمیت بارش به روش Z-Rبرای سه رویداد بارش سال های 2010 و 2011

پیام:
چکیده:
رادار هواشناسی برای برآورد بارش از رابطه بازتابش- بارندگی Z=aRbبا ضرایب a،bبهره می برد که این ضرایب از بارشی به بارش دیگر متفاوت هستند. این مقادیر در رادار تهران 200 a= و 6/1 b=در نظر گرفته می شوند که مناسب بارش های ملایم است. این امر موجب بروز خطا در برآورد بارش با رادار در بارندگی های گوناگون خواهد شد.
هدف از این تحقیق، ارزیابی(تصحیح) برآوردهای رادار هواشناسی تهران از میزان بارش است. ازاین رو، در این بررسی، 3 بازه 1 تا 4 دسامبر 2010، 8 تا 11 ژانویه 2011 و 15 تا 18 ژانویه 2011 که در همه آنها بارش باران گزارش شده بود انتخاب شد. به منظور بررسی نحوه برآورد رادار تهران از میزان بارش 3 ایستگاه باران نگاری خودکار پاکدشت، قم و کوشک نصرت در نظر گرفته شد.
نتایج اولیه بررسی نشان می دهد رادار هواشناسی تهران مقادیر بارش را کمتر از مقدار ثبت شده آن با باران نگار ها برآورد می کند و این اختلاف میان رادار و باران نگار در قله های بارش بیشتر می شود. به منظور تصحیح مقادیر برآوردی بارش رادار تهران، برآوردهای رادار هواشناسی تهران به کمک داده های بارش این سه ایستگاه باران نگاری خودکار و با استفاده از رابطه لگاریتمی Z-R ارزیابی شد. به کمک این رابطه برای هر تاریخ بارش مقادیر جدیدی برای ضرایب معادله به دست آورده شد. پس از رسم معادله وایازشی خطی و به دست آوردن ضرایب جدید برای برآورد شدت بارش، روند تغییرات بارش رادار پیش و پس از تصحیح به همراه روند تغییرات بارش ثبت شده باران نگار رسم شد. در ادامه، نتایج نشان دهنده بهبود بسیار خوب برآوردهای رادار پس از اعمال ضرایب جدید است. نتایج مقایسه بارش تجمعی 24 ساعته برآورد شده رادار با بارش باران نگار در این 3 ایستگاه نشان می دهد بارش برآوردی رادار در ابتدا در حدود 40% بارش باران نگار در ایستگاه های متفاوت است و پس از تصحیح ضرایب این مقدار به بالای 90% مقادیر ثبت شده در باران نگار می رسد که نشان دهنده مناسب بودن ضرایب جدید به دست آمده برای معادله برآورد بارش رادار تهران است.
زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p1172019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!