اثربخشی لیزر(Pulsed dye laser (PDL دردرمان گزانتلاسمای پلک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

گزانتلاسما از ضایعات خوش خیم پلک می باشد که عمدتا از لحاظ زیبایی اهمیت دارد هرچند به ندرت می تواند با بالابودن سطح چربی خون همراه باشد. با توجه به احتمال پدیدآمدن اسکار و تغییر رنگ محل بعد از درمان های تخریبی مانند کرایوتراپی و الکتروکوتر، یافتن روشی غیرتهاجمی برای درمان این عارضه لازم به نظر می رسد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر لیزر PDL در درمان گزانتلاسما است.
روش اجرا: مبتلایان به گزانتلاسمای پلک دوطرفه که پروفایل چربی خون طبیعی داشتند در صورت تمایل به شرکت در این پژوهش و نداشتن سابقه بیماری های کلاژن واسکولار یا پدیده ی کوبنر وارد مطالعه شدند. برای تمام بیماران دو جلسه لیزر PDL به فاصله 4 هفته انجام شد. قبل و بعد از انجام لیزر از بیماران عکسبرداری شد. برای تعیین میزان بهبودی از دو نفر از اعضای هیات علمی که در این پژوهش شرکت نداشتند، درخواست شد تا به طور جداگانه با بررسی تصاویر نظر خود را در مورد میزان بهبودی اعلام دارند. میانگین میزان بهبودی اعلام شده به عنوان ملاک نهایی مد نظر قرار گرفت. برای سنجش میزان بهبودی از معیار (VAS (visual analogue scale استفاده شد.

یافته ها

نه بیمار با میانگین سنی (±انحراف معیار) (9.2±) 38.0 سال وارد مطالعه شدند. همه بیماران شرکت کننده زن بودند. شایع ترین محل ضایعات روی پلک فوقانی بود. میزان میانگین بهبودی نهایی در همه موارد کمتر یا مساوی 25% بود. تحلیل نمرات اختصاص یافته از سوی داوران به عکس ها تفاوت معنی داری میان نگرش دو داور نشان نداد. بیماران بعد از انجام لیزر هیچ گونه عوارض جانبی را نشان ندادند.

نتیجه گیری

بر خلاف مطالعات قبلی، مطالعه ی حاضر نتوانست تاثیر لیزر PDL را در درمان گزانتلاسما نشان دهد. این امر احتمالا به محدودیت های آن مانند حجم نمونه ی کوچک و تعداد جلسات کم لیزر باز می گردد. انجام مطالعات تکمیلی با حجم نمونه ی بزرگتر و تعداد جلسات درمان بیشتر توصیه می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1174779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!