ارزیابی اپی تلیوم مخاط دهان در مردان مبتلا به دیابت نوع I و II به روش سیتولوژی اکسفولیاتیو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت شیرین از شایع ترین بیماری های اندوکرین متابولیک بوده که با اختلال در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین همراه است. کاربرد روش سیتومورفومتری در ارزیابی تغییرات کمی و کیفی اپی تلیوم مخاط دهان ناشناخته مانده و در این زمینه در دیابتی ها مطالعه اندکی صورت گرفته است. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی مقایسه ای اپی تلیوم مخاط دهان در افراد مبتلا به دیابت نوع I و II و افراد سالم می باشد.
روش کار
در این مطالعه مورد –شاهدی، اسمیر سیتولوژیازاپیتلیوم مخاط دهان (طرفی زبان و مخاط با کالسمتر است) در 24 فرد مبتلا به دیابت (9 مورد نوع I و 15 مورد نوع II) و 30 فرد سالم (15 نفر کنترل I و 15 نفر کنترل II) تهیه شده و به روش پاپانیکولائو رنگ آمیزی گردید. متوسط اندازه هسته، سیتوپلاسم و نسبت اندازه هسته به سیتوپلاسم در هر گروه با نرم افزار Motic plus2 اندازه گیری شد. همچنین ارزیابی کیفی اسلایدهای سیتولوژی در سه گروه، دیابتی نوع (II،I) و افراد سالم صورت گرفت.
یافته ها
کاهش اندازه هسته و سیتوپلاسم (001/0 >p) و افزایش نسبت اندازه هسته به سیتوپلاسم در نواحی مخاط باکال (001/0=p) و زبان (011/0p=) دیابتی ها نسبت به افراد سالم وجود داشت. اختلاف آماری معنی داری از نظر ویژگی های کمی سیتومورفومتری در افراد دیابت نوع I و II در ناحیه مخاط باکال (15/0 p=) و زبان (86/0p=) مشاهده نشد. از نظر اندازه هسته، سیتوپلاسم اختلاف آماری معنی داری در افراد دیابت I و کنترل I و نیز دیابت نوع II و کنترل II در ناحیه مخاط باکال و زبان وجود داشت (001/0p<). هسته دو یا چند لوبه، کاریورکسی، واکوئولیزاسیون سیتوپلاسم در دیابتی ها نسبت به افراد سالم بیشتر بود (001/p<).
نتیجه گیری
دیابت منجر به ایجاد تغییرات کمی و کیفی سیتومورفومتری مخاط دهان می شود، اما نوع دیابت بر این تغییرات موثر به نظر نمی رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1175270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!