علل و عوامل موثر بر مسمومیت عمدی در جوانان 15 تا 20 سال: مطالعه تک مرکزی با 321 بیمار

پیام:
چکیده:
مقدمه
ایجاد مسمومیت های عمدی یکی از روش های اقدام به خودکشی است که در تمام دنیا شیوع بالایی دارد. یکی از گروه های سنی که میزان اقدام به خودکشی به خصوص مسمومیت عمدی در آن ها زیاد است جوانان می باشد. در این مطالعه قصد داریم در اصلی ترین مرکز مسمومیت استان کرمانشاه و قطب هفتم درمانی کشور، واقع در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه، به بررسی علل و عوامل موثر بر مسمومیت عمدی در جوانان 15 تا 20 سال بپردازیم.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مطالعات مقطعی می باشد و در آن تمام جوانان 15 تا 20 سال که در سال 1390 به دلیل مسمومیت های عمدی به تنها مرکز مسمومیت شهر کرمانشاه مراجعه داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss 19 مورد آنالیز قرار گرفت و از آزمون های کای دو و T- test مستقل برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
321 جوان 15 تا 20 ساله در سال 1390 به بیمارستان امام خمینی کرمانشاه مراجعه کردند که 123 نفر (38%) آن ها پسر بودند. 180 نفر (58%) از اقدام کنندگان به مسمومیت عمدی از ادامه تحصیل انصراف داده بودند، که از میان آن ها، پسرها با 119 نفر (66%)، بیشترین تعداد را داشتند. از طرف دیگر 62 نفر (51%) از پسران و 167 نفر (84%) از دختران با یکی از اعضای خانواده یا بستگان خود درگیری داشتند که دلیل اقدام به مسمومیت را تعارض و تنش با آن ها می دانستند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به این که اکثر افرادی که اقدام به خودکشی کرده بودند از ادامه تحصیل انصراف داده بودند و یا از فقدان والدین رنج می بردند، مدارس و خانواده به عنوان مهم ترین نهادهای آموزشی و تربیتی می توانند نقش مهمی در کاهش اقدام به خودکشی در جوانان داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1175293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!