ارتباط مصرف مغزها با شیوع چاقی شکمی، چاقی و اضافه وزن: یک مطالعه ی اپیدمیولوژیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از سالم ترین گروه های غذایی مغزها می باشند، اما همیشه به سبب محتوای چربی و انرژی بسیار زیاد، مصرف آن ها به منظور کنترل وزن حذف یا محدود شده است، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط مصرف مغزها و چاقی شکمی، چاقی و اضافه وزن پرداخت.
مواد و روش ها
در پژوهش مقطعی حاضر 550 نفر دختر نوجوان 18-15 ساله از دبیرستان های دخترانه شهر نجف آباد به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. داده های تن سنجی به روش استاندارد اندازه گیری گردید. دریافت مغز و دیگر داده های تغذیه ای توسط پرسش نامه ی FFQ نیمه کمی مورد ارزیابی قرار گرفت. فعالیت بدنی توسط پرسش نامه ی IPAQ و داده های زمینه ای توسط پرسش نامه ی کتبی اندازه گیری شدند. به منظور ارزیابی چاقی شکمی از صدک 75 دور کمر نوجوانان ایرانی استفاده شد. چاقی و اضافه وزن با استفاده از حدود مرزی (IOTF) تعریف شدند.
یافته ها
شیوع چاقی شکمی، چاقی و اضافه وزن به ترتیب 9/48% و 7/25% بود. میانگین مصرف مغزها در این جامعه 36/22 گرم در روز، و میانه مصرف 35/10 گرم در روز بود. پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده، افرادی که در بالاترین چارک مصرف مغز قرار داشتند، شانس کم تری به منظور بروز چاقی و اضافه وزن (نسبت شانس 25/0 و فاصله اطمینان 95%: 54/0 تا 11/0) و چاقی شکمی (نسبت شانس 43/0 و فاصله اطمینان 95%: 84/0 تا 22/0) در مقایسه با افراد پایین ترین چارک داشتند.
نتیجه گیری
مصرف بیشتر مغزها با کاهش خطر چاقی شکمی، چاقی و اضافه وزن همراه است. یافته های پژوهش حاضر نشان داد مغزها یکی از اجزا مهم رژیم غذایی از دید کنترل وزن و چاقی شکمی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
244 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p1177430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!