عوامل موثر برتصمیم به ترک در سوء مصرف کنندگان مواد: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اعتیاد یکی از مشکلات جهان امروز است. برای مقابله با این معضل، رویکرد درمان اثر بخش بسیار حائز اهمیت است. یکی از مسائل مهم در درمان اعتیاد، عوامل موثر بر تصمیم گیری برای ترک است. هدف این مطالعه تبیین عوامل موثر بر تصمیم گیری به ترک مواد در سوء مصرف کنندگان مواد مخدر بود.
روش
این مطالعه بخشی از یک مطالعه کیفی با رویکرد گراندد تئوری است. شرکت کنندگان 22(16 مرد و 6 زن) نفر سوء مصرف کننده مواد که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با حداکثر تنوع از بین هر دو جنس و با دوره بهبودی متفاوت انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه فردی و به وسیله سوالات نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش انالیز محتوی قراردادی انجام شد.
یافته ها
دو طبقه اصلی استخراج شده در این مطالعه شامل «نیاز برای رهایی» که خود از سه زیر طبقه: 1- خسته شدن از موقعیت موجود، 2- احساس تهدید و 3- رسیدن به انتهای خط تشکیل شده است و«قدم نهادن در راه» که از دو زیر طبقه 1- چنگ زدن به معنویت و 2- جستجوی اطلاعات تشکیل شده است.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که در تصمیم گیری برای ترک مواد عوامل تسهیل کننده و بازدارنده بسیاری وجود دارد، لذا تلاش همه جانبه دولت و موسسات درگیر در درمان اعتیاد از طریق گسترش مراکز درمانی مبتنی بر نیازهای جنسیتی، شناسایی و رفع عوامل بازدارنده ی مهم در تصمیم گیری برای ترک مواد و افزایش آگاهی سوء مصرف کنندگان مواد در زمینه خدمات اجتماعی در دسترس و چگونگی مدیریت عوارض ناشی از ترک، شرایط لازم را برای جلب حمایت خانوادگی و افزایش انگیزه و کاهش سرخوردگی یا ناامیدی این افراد را فراهم ساخت. همچنین لازم است تا به رشد معنویت به عنوان عامل تسهیل کننده در تصمیم به ترک و ادامه مسیر بهبودی از دوران کودکی و از طریق خانواده و یا در مراکز درمانی ترک اعتیاد توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1178430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!