اثر سطوح مختلف نانو ذرات اکسید روی و اکسید روی بر برخی فراسنجه های شکمبه ای بزغاله های نر مرغوز به روش برون تنی و درون تنی

پیام:
چکیده:
در این پژوهش اثر اکسید روی (ZnO) و نانو اکسید روی (nZnO) بر برخی فراسنجه های شکمبه در دو آزمایش برون تنی و درون تنی در قالب یک طرح کاملا تصادفی بررسی شد. پنج تیمار آزمایشی شامل سطوح صفر (شاهد)، 20 و 40 قسمت در میلیون عنصر روی از منبع ZnO و 20 و 40 قسمت در میلیون روی از منبع nZnO بود که به جیره پایه مکمل شد. در آزمایش برون تنی، فراسنجه های روند تخمیر شکمبه ای در طول 144 ساعت انکوباسیون متوالی (GP144) و حجم گاز تولید شده در طول 24 ساعت انکوباسیون (GP24) و فراسنجه های تخمیر مربوطه به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند. در آزمایش درون تنی، تعداد 20 راس بزغاله نر مرغوز 8-7 ماهه با میانگین وزن 74/3± 67/17 کیلوگرم به مدت 14 روز از تیمارهای آزمایشی تغذیه شدند و pH، غلظت آمونیاک و کل اسیدهای چرب فرار و نیز جمعیت پروتوزوآها در مایع شکمبه تعیین شد. نتایج نشان داد GP144 و GP24 و فراسنجه های حاصل از آنها (به جز حداکثر ظرفیت تولید گاز (A) و فاز تاخیر (L)) و نیز فراسنجه های شکمبه ای در آزمایش درون تنی، تحت تاثیر مکمل روی قرار نگرفتند. اختلاف معنی داری در خصوص تعداد کل پروتوزوآها در بین تیمارها مشاهده نشد. بیشترین تعداد مربوط به جنس انتودینیوم و کمترین آن مربوط به جنس ایزوتریشا بود. به طورکلی استفاده از سطوح 20 و 40 قسمت در میلیون روی از طریق هر دو مکمل ZnO و nZnO بر فراسنجه های شکمبه ای به دو روش برون تنی و درون تنی اثر معنی داری نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1183413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!