ارتباط باورهای مذهبی، سلامت روان، عزت نفس و خشم در افراد عادی و وابسته به مواد

پیام:
چکیده:
مقدمه
باورهای مذهبی در تمام جنبه های زندگی روانشناختی بشر، تاثیرات به سزایی دارد و تقویت این باورها باعث افزایش عزت نفس، سلامت روان، کاهش خشم و اعتیاد می شود.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین رابطه باور های مذهبی با سلامت روان، عزت نفس و خشم در افراد وابسته به مواد و عادی شهر رشت انجام شده است.
روش کار
این پژو هش یک پژو هش مقطعی، از نو ع توصیفی - مقایسه ای میباشد. جامعه آماری پژوهش را 80 نفر از افراد وابسته به مواد و عادی (40 نفر معتاد،40 نفر غیر معتاد) شهر رشت تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب(مهر تا اسفند 1389) و به پرسشنامه های اعتقادات مذهبی آلپورت، سلامت روان(12GHQ-)، عزت نفس رزنبرگ و پرسشنامه خشم باس و پری پاسخ دادند. بعد از اجرا و جمع آوری داده ها، از روش های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(آزمون های t مستقل، رگرسیون و همبستگی پیرسون)جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
نتایج
نتایج آزمون t مستقل جهت مقایسه مولفه ها بین دو گروه نشان دادکه بین دو گروه از لحاظ اعتقادات مذهبی(0001/0>P)، میزان سلامت روانی(0001/0>P)، عزت نفس(0001/0>P) و خشم (0001/0>P)تفاوت معناداری وجود دارد. تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری رگرسیون نشان داد که مولفه های مورد بررسی 60 درصد باورهای مذهبی را در این افراد پیش بینی می کند، همچنین نتایج همبستگی پیرسون حاکی از ارتباط بین اعتقادات مذهبی و سلامت روان در افراد وابسته به مواد بود(01/0>P).
نتیجه گیری
یافته های پژوهش بر اهمیت باورهای مذهبی، عزت نفس، خشم و تاثیر آن بر سلامت روانی افراد وابسته به مواد و عادی تاکید دارد و پیشنهاد می شود از طریق مهارت کنترل خشم و افزایش عزت نفس و آموزش برخی از مهارت های بین فردی و راهکارهایی که به افراد کمک می کند تا شبکه حمایت اجتماعی خود را گسترش دهند و روابط اجتماعی کار آمد و بدون مواد را برقرار سازند، می تواند نقش مهمی در کاهش گرایش به اعتیاد داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1184207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!