تاثیر آموزش تغذیه برحسب مزاج بر دفعات علائم بیماری ریفلاکس معده به مری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ریفلاکس گاستروازوفاژیال، از جمله شایع ترین اختلالات مزمن دستگاه گوارش است.در متون طب سنتی از مهم ترین دلایل ایجاد این بیماری، عدم سازگاری مزاج غذا و مصرف کننده است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش تغذیه برحسب مزاج بر دفعات علائم بیماری مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده بوده و تعداد 60 نفر از بیماران مبتلا و مراجعه کننده به بیمارستان قائم(عج)، پس از تخصیص تصادفی، به دو گروه آموزش تغذیه و کنترل تقسیم شدند. مداخله شامل برگزاری کلاس آموزش تغذیه متناسب با مزاج تعیین شده و رعایت آن به مدت دو هفته بود. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه ی دفعات علائم بیماری ریفلاکس معده به مری و چک لیست رژیم غذایی بودند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مربع کای، تی مستقل و زوجی در نرم افزار SPSS-11/5 تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین نمره ی دفعات علائم بیماری بعد از مداخله نسبت به قبل از آن در گروه آموزش تغذیه با استفاده از آزمون تی مستقل اختلاف معنی داری داشت (001/0 p<) و مقایسه ییافته های دو گروه نشان داد که میانگین نمرات در گروه آموزش تغذیه بعد از مداخله (77/4 ± 63/13، 001/0 p<) و بعد از دو هفته کمتر از گروه کنترل بود(15/4 ± 73/18، 070/0= p).
نتیجه گیری
در نظر گرفتن مزاج افراد در رژیم غذایی در آموزش های تغذیه ای توسط پرستاران می تواند در کاهش علائم بیماری ریفلاکس معده به مری نقش بسزایی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1184377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!