تاثیر ملاقات حضوری بر بهره وری نیروی کار

چکیده:
آیا برخوردهای کوتاه و چند دقیقه ای با یک نفر می تواند بهره وری و کارآیی هفتگی کارکنان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؟
به گفته استاد مدیریت دانشگاه وارتون، آدام گرنت، در برخی محیط های کاری این امکان وجود دارد.
گرنت در پی مجموعه ای از تحقیق و پژوهش به این نتیجه رسیده است. در یکی از این پژوهش ها او روی کارمندان رسمی مرکز مخابرات یک دانشگاه دولتی تحقیق کرد. از آنها خواسته شده بود که به صورت تلفنی با کسانی که احتمال داشت داوطلب کمک مالی به دانشگاه باشند، تماس بگیرند. این کار از جمله وظایف سخت به شمار می آید، چون دستمزد کار کافی نیست و اغلب تماس ها از سوی مخاطبان، پس زده می شود. در چنین محیطی احتمال استعفای کارکنان بیشتر و روحیه آنها معمولا پایین است. در چنین شرایطی چگونه می توان انگیزه کارکنان را افزایش داد و آنها را تشویق کرد تا به کار ادامه داده و کمک های مالی جذب کنند؟
یک راه این است که آنها را به کسانی که از این کمک های مالی استفاده کرده اند، معرفی کنیم.
در تحقیق یاد شده که در سال 2007 انجام شد، گرنت و تیم پژوهشگران (شامل الیزابت کمپبل، گریس چن، دیوید لاپدیس و کینان کاتن از دانشگاه میشیگان) ترتیبی دادند که گروهی از کارکنان مرکز مخابرات با دانشجویانی که بورسیه گرفته اند و به کمک پروژه جذب کمک مالی دانشگاه هزینه تحصیل شان را تامین کرده اند، ملاقات کنند. این جلسه بسیار کوتاه بود و در واقع تنها 5 دقیقه طول کشید و در آن کارکنان فرصت می یافتند تا از دانشجویان درباره وضعیت تحصیلی شان پرس وجو کنند، اما در طی یک ماه پس از برگزاری این جلسه، همین گپ کوتاه تاثیر قابل توجهی برجای گذاشت. این مرکز مخابرات زمانی را که کارمندانش به تماس با مردم صرف کرده بودند و نیز میزان پولی را که جذب شده بود، اندازه گیری کرد. در این یک ماه کارکنانی که با دریافت کنندگان کمک های مالی ملاقات کرده بودند، دو برابر دیگران وقت صرف تماس با اهداءکنندگان احتمالی کرده و پول بیشتری جذب کرده بودند. این مبلغ به طور متوسط حدود 503 دلار و 22 سنت در هفته بود، در حالی که قبل از آن این مبلغ به حدود 150 دلار و 94 سنت در هفته می رسید.
این تحقیق تحت عنوان: «تاثیرات و روش های حفظ و افزایش انگیزه: تاثیر ارتباط با ذی نفعان در استمرار یک رفتار» در نشریه رفتار سازمانی و فرآیندهای تصمیم گیری نیروی انسانی منتشر شد. پژوهشگران در پایان گزارش تحقیق نتیجه گرفته اند که حتی تماس ها و تعاملات کوتاه و محدود با ذی نفعان فعالیت های کاری می تواند انگیزه کارکنان را افزایش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1185317 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!