بررسی شیوع تنگی گردن مثانه و بی اختیاری ادرار پس از جراحی پروستاتکتومی رادیکال در مبتلایان به سرطان پروستات لوکالیزه در بیمارستان امام خمینی تهران، طی سال های 1388-1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از روش های درمانی مناسب در موارد سرطان پروستات موضعی پروستاتکتومی رادیکال است و از عوارض این عمل جراحی، تنگی گردن مثانه و بی اختیاری ادرار می باشد. هدف این مطالعه بررسی شیوع تنگی گردن مثانه و بی اختیاری ادرار بعد از پروستاتکتومی رادیکال بود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی گذشته نگر 150 بیمار مبتلا به سرطان پروستات که در بیمارستان امام خمینی در سال 1388 تا 1391 توسط یک جراح تحت عمل پروستاتکتومی رادیکال قرار گرفته بودند و قبل از عمل دچار تنگی گردن مثانه یا بی اختیاری ادرار نبودند، وارد مطالعه شدند. بیماران از نظر اختیار ادراری 2هفته، 3 ماه، 6 ماه و 12 ماه پس از خروج سوند و با توجه به نیاز به دیلاتاسیون مجرا از نظر تنگی گردن مثانه مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین سنی افراد 85/6 ± 93/64 سال بود. میزان فراوانی بی اختیاری ادرار در زمان های 2 هفته، 3، 6 و 12 ماه به ترتیب 33/25%، 33/13%، 10% و 67/8% بود. بطور کلی 22 نفر (67/14%) دچار تنگی گردن مثانه شدند که میانگین زمانی از هنگام خروج سوند تا بروز تنگی 55/4±97/3 ماه بود. در بررسی ارتباط تنگی گردن مثانه با سن، مقدار PSA قبل از عمل، گرید جراحی، درجه گلیسون قبل از عمل و پس از عمل ارتباط معنی داری یافت نشد.
نتیجه گیری
جراحی پروستاتکتومی رادیکال امروزه به عنوان درمان استاندارد با عوارض قابل قبول در موارد سرطان پروستات لوکالیزه محسوب می شود که می تواند از گسترش بیماری جلوگیری نموده و در تعداد زیادی از بیماران معالجه قطعی به حساب می آید.
——————————————————————————–کلمات کلیدی به فارسی:پروستاتکتومی رادیکال، بی اختیاری ادرار، تنگی گردن مثانه——————————————————————————–نویسندگان این مقاله:
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1186244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!