تاثیر مواجهه با نویز بر سیستم شنوایی کارگران با استفاده از ادیومتری تون خالص (PTA)، گسیل های صوتی گذرای گوش (TEOAEs) و گسیل های صوتی محصول اعوجاج (DPOAE)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد که سلول های مویی خارجی مسئول تولید گسیل های صوتی گوش (OAE) در پاسخ به تحریکات صوتی می باشند و اولین ساختاری هستند که توسط نویز با شدت بالا دچار آسیب می شوند. هدف از تحقیق حاضر بررسی پاسخ های ادیومتری تون خالص، دامنه گسیل های صوتی گذرای گوش (TEOAE) و گسیل های صوتی محصول اعوجاج (DPOAE) در کارگران در معرض نویز غیرمجاز در مقایسه با کارمندان بخش اداری بود.
روش کار
مطالعه به صورت مورد-شاهد انجام گرفت. گروه های مورد مطالعه متشکل از 89 کارمند اداری (شاهد) و 134 کارگر در معرض نویز غیر مجاز بود. آستانه های ادیومتری، TEOAE و DPOAE در همه افراد مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین آستانه های شنوایی در فرکانس های 1 الی 4 کیلوهرتز برای گروه مورد بالاتر از گروه شاهد بود و این تفاوت در فرکانس های 3 و 4 کیلوهرتز از نظر آماری معنی دار بود (01/0>p). درصد بیشتری از کارگران گروه مورد دارای عدم TE و DP بودند. همچنین دامنه هایTEOAEدر هر چهار فرکانس1 الی 4 کیلوهرتز در گروه مورد کاهش معنی داری را نشان داد (01/0>p). دامنه های DPOAE در گروه مورد از نظر آماری کاهش قابل توجهی را در 4/4 کیلو هرتز نشان داد (001/0>p).
نتیجه گیری
کاهش بارز دامنه های OAE و افزایش آستانه های ادیومتری کارگران در معرض نویز می تواند نشان دهنده آسیب حلزون شنوایی این افراد باشد. در این مطالعه حساسیت فرکانسی DPOAE بالاتر از TEOAE بود و همخوانی بیشتری با نتایج ادیومتری داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1191719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!