بررسی اثر سیتوتوکسی سیتی و مهار رشد سلولی داروی آتورواستاتین بر رده ی سلولی سرطان پستان (MCF-7)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به رشد روزافزون سرطان استفاده از ترکیباتی که خاصیت ضد توموری دارند، مورد استقبال می باشد. استاتین ها دارای اثرات وابسته به دوز دوگانه ای در جهت مهار و تحریک رشد سلولی می باشند، لذا در این پژوهش به بررسی اثر سیتوتوکسیسیته و مهار رشد سلولی داروی آتورواستاتین بر روی رده ی سلولی MCF7 پرداخته شد.
روش بررسی
سلول های توموری MCF7 در محیط کشت RPMI1640 حاوی سرم جنین گاو و آنتی بیوتیک کشت گردید. سپس سلول ها با غلظت های متفاوت آتورواستاتین در محیط کشت تیمار شدند و درصد زنده مانی سلول ها با روش های رنگ سنجی تریپان بلو و MTT به منظور تعیین دوز و زمان مناسب جهت تحریک رشد یا سمیت آتورواستاتین تعیین گردید. همچنین تغییرات مورفولوژیکی سلول ها از قبیل میزان چسبندگی بر بستر و میزان گرانوله شدن سیتوپلاسم و هسته، توسط میکروسکوپ معکوس ارزیابی شد. داده ها به کمک آزمون های آماری T-Tukey و Anova در سطح 05/0P< تحلیل شد.
یافته ها
پس از 24، 48 و 72 ساعت هیچ تفاوت معنی دار آماری در درصد بقای سلولی MCF7 کشت شده در تیمار با دوزهای 1/0 و 1 میکرومول آتورواستاتین نسبت به گروه کنترل مشاهده نشد (05/0P>). اما درصد بقای سلولی MCF7 کشت شده در تیمار با آتورواستاتین 10 میکرومول در زمان های 24، 48 و 72 ساعت نسبت به گروه کنترل کاهش معنی دار نشان داد (05/0P<).
نتیجه گیری
داروی آتورواستاتین با غلظت 10 میکرو مول منجر به کاهش درصد زنده مانی سلول های سرطان پستان انسان (MCF7) در زمان های 24 و 48 و 72 ساعت شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1191720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!