مقایسه تغییرات لاکتات خون در شدت های مختلف ورزشی در بیماران مبتلا به سرطان پستان و افراد سالم

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
درمان های سرطان پستان و درمان های جانبی دیگری که برای کنترل عوارض جانبی تجویز می شوند، می توانند متابولیسم کربوهیدرات و گیکولیز را تحت تاثیر قرار دهند و تا مدت ها پس از قطع درمان نیز ادامه داشته باشند. لاکتات خون فرآورده نهایی گلیکولیز است و منبع انرژی مهمی در هنگام ورزش است. با توجه به تشویق گسترده افراد مبتلا به سرطان پستان به انجام ورزش، هدف از انجام این مطالعه مقایسه تغییرات لاکتات خون در شدت های مختلف ورزشی در بیماران دچار سرطان پستان درمان شده در مقایسه با افراد سالم است.
روش بررسی
ده بیمار دچار سرطان پستان مرحله یک تا سه، با میانگین سنی 4/3±45 که حداقل 5 ماه از درمان آنها گذشته بود و ده فرد سالم که از نظر سن، فعالیت بدنیو وضعیت قاعدگی با بیماران همتا بودند، برای این مطالعه انتخاب شدند. سپس شرکت کنندگان با دو شدت متفاوت ورزشی (60 درصد و 80 درصد حداکثر ضربان قلب) بر روی نوارگردان به مدت 12 دقیقه دویدند. قبل و پس از هر دوره فعالیت 12 دقیقه ای میزان لاکتات خون اندازه گیری و ثبت شد.
یافته ها
هر 20 شرکت کننده توانستند آزمون ورزشی را به پایان برسانند. همچنین یافته ها نشان داد که چه در شدت ورزشی متوسط و زیاد تفاوتی بین بیماران و افراد سالم در تغییرات لاکتات خون وجود نداشت.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که بیماران مبتلا به سرطان پستان درمان شده پاسخ لاکتات متفاوتی نسبت به زنان سالم ندارند. با این وجود مطالعات بیشتری نیاز است تا پاسخ لاکتات خون و سایر نشانگرهای متابولیسم در این بیماران بررسی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1194335 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!