تعیین رابطه بزرگی محلی برای شمال غرب ایران با استفاده از شتاب نگاشت ها

پیام:
چکیده:
با توجه به اینکه دستگاه های شتاب نگاری در فاصله های نزدیک برخلاف دستگاه لرزه نگار در جنبش های نیرومند زمین کارایی خود را از دست نداده و بریده و ناقص ثبت نمی کنند، نتایج حاصل برای محاسبه بزرگای محلی می تواند قابل قبول تر ازداده های لرزه نگارها باشد. داده های مورد استفاده در این تحقیق شامل 781 ثبت دومولفه ای افقی شتاب برای 390 زلزله با بزرگای 4 ≤ nM ثبت شده در 66 ایستگاه شتاب نگاری در منطقه شمال غرب ایران است. ثبت های شتاب نگاشت برای ایجاد لرزه نگاشت مصنوعی ووداندرسن مورد استفاده قرار گرفته است. ابتدا پس از اعمال تصحیحات لازم روی شتاب نگاشت ها، لرزه نگاشت های مصنوعی ووداندرسن بازسازی شد. سپس از روش وارون سازی داده ها برای به دست آوردن ضرایب میرایی، بزرگی ها و تصحیحات ایستگاهی استفاده شد. به علت اینکه مقدار ضریب تضعیف ناکشسان منفی به دست آمد، روش مونت کارلو اعمال شد تا منحنی تصحیح فاصله برای شمال غرب ایران به دست آید. نتایج نشان می دهد که منحنی تصحیح فاصله دارای 3 مقدار برای ضریب گسترش هندسی است.
R ≤ 85 km، n1 = 0.73; 85 >R≤ 120 km، n2 = -0.46;R>120 km، n3 = 0.22; k =0.00037فاصله های رومرکزی کمتر از 85 کیلومتر مربوط به تضعیف امواج مستقیم است. فاصله های بین 85 و120 کیلومتر دربرگیرنده امواج با بازتاب بحرانی از ناپیوستگی ها است که باعث افزایش ناگهانی دامنه ها می شود. اما پارامترهای منحنی تضعیف مستقل از ساختار پوسته است بنابرین برای به دست آوردن ضرایب میرایی واحد و قابل قبول برای منطقه تصحیحات ایستگاهی با در نظر گرفتن فاصله روی دامنه ها اعمال شد و مجددا روش وارون سازی تکرار شد که در نتیجه، پارامترهای قابل قبولی برای تضعیف ناکشسان و گسترش هندسی به شرح زیر به دست آمد:n = 1.52، k = 0.00137
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1195170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!