رواسازی و تعیین پایایی نسخه فارسی «مقیاس کارآمدی افتادن-فرم بین المللی» در سالمندان ساکن در جامعه

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
رواسازی و تعیین پایایی نسخه فارسی «مقیاس کارآمدی افتادن-فرم بین المللی» در سالمندان ساکن در جامعه داریوش خواجوی1 دکترای رفتار حرکتی، استادیار دانشگاه اراک، اراک میدان شریعتی، دانشگاه اراک، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی هدف. هدف این تحقیق، رواسازی و تعیین پایایی نسخه ترجمه شده فارسی «کارآمدی افتادن-فرم بین المللی» بود.
روش بررسی
جامعه آماری تحقیق، تمامی سالمندان مرد و زن شهر اراک در سال 91-1390 و نمونه آماری، دو گروه سالمندان مرد و زن(بالای 60 سال، میانگین سنی = 41/6±79/68 سال) ساکن در اراک(203 و 120 آزمودنی، به ترتیب برای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) بود که به روش در دسترس انتخاب شد. معیار تعیین حجم نمونه، به ازای هر سوال، حداقل 5 نفر بود. داده ها به وسیله نسخه فارسی «مقیاس کارآمدی افتادن-فرم بین المللی» جمع آوری شد که میزان نگرانی از افتادن را در انجام 16 فعالیت زندگی روزانه می سنجد. پایایی درونی با آلفای کرونباخ 98/0 و پایایی آزمون مجدد با ضریب همبستگی پیرسون 70/0 تایید شد.
یافته ها
مقیاس کیسر-میر-الکین، 965/0 و معنی دار بود که نشان دهنده کفایت نمونه است. تحلیل عاملی به روش تحلیل مولفه اصلی و چرخش واریماکس، به استخراج یک عامل با ارزش ویژه بیش از یک(474/12) انجامید که 96/77% واریانس را پیش بینی کرد. بار عاملی 16پرسش بین 637/0 تا 859/0 بود. پایایی درونی عالی بود(آلفای کرونباخ 98/0) و پایایی آزمون مجدد بین 1 تا 2 هفته(36نفر و 50% زن) خوب به دست آمد(ضریب همبستگی پیرسون 70/0). عملیات آماری با SPSS-16 انجام شد.
نتیجه گیری
براساس نتایج، نسخه فارسی «مقیاس کارآمدی افتادن- بین المللی»، دارای روایی و پایایی قابل قبول برای جامعه سالمندان ایرانی می باشد و می تواند در شرایط پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!