بررسی اثرات تغذیه ای کنجاله سویای میکرونیزه شده و مقایسه ی آن با مکمل سازی متیونین محافظت شده بر عملکرد بره های پرواری آمیخته زل

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی اثرات کنجاله سویای پرتوتابی شده با امواج مایکروویو (800 وات) به مدت پنج دقیقه و مکمل سازی با متیونین محافظت شده (مپران) (سه گرم در روز) بر عملکرد پرواری بره های آمیخته ی زل، 15 بره با نمره بدنی آغازین مشابه و میانگین وزن 32/2± 52/31 کیلوگرم در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تیمار در پنج تکرار به مدت 80 روز پروار شدند. سه تیمار آزمایشی شامل کنجاله سویای معمولی (تیمار یک)، پرتوتابی شده با مایکروویو (تیمار دو) و مکمل شده با مپران (تیمار سه) بودند. وزن-کشی دام ها هر 15 روز انجام و مصرف خوراک روزانه تعیین و قابلیت هضم ماده ی خشک و مواد مغذی تیمارها مقایسه شدند. در پایان آزمایش سه تکرار از هر تیمار کشتار و لاشه های آن ها مورد تجزیه و ارزیابی قرار گرفت. مقدار خوراک مصرفی روزانه (6/2218 گرم در تیمار یک و 0/2699 و 4/2775 گرم، به ترتیب در تیمارهای دو و سه)، وزن بدن در انتهای دوره آزمایشی (0/40 کیلوگرم در تیمار یک و 4/50 و 5/52 کیلوگرم به ترتیب در تیمارهای دو و سه)، افزایش وزن روزانه (7/135 گرم در تیمار یک و 5/234 و 248 گرم، به ترتیب در تیمارهای دو و سه)، و خصوصیات لاشه بین تیمار یک و تیمارهای دو و سه معنی دار بود (05/0> P)، تفاوت معنی داری بین تیمار دو و سه مشاهده نشد. نتایج نشان می دهد که پرتوتابی کنجاله ی سویا و مکمل سازی با مپران سبب بهبود عملکرد پرورای و کیفیت لاشه ی بره ها با افزایش وزن ماهیچه های گران قیمت (گروه های یک و سه استاندارد ماهیچه ای) و افزایش سطح مقطع عضله ی راسته شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1200424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!