بهینه سازی تولید پلی فسفات توسط باسیلوس مگاتریوم سویه G11

پیام:
چکیده:
مقدمه
پلی فسفات ها که دانه های ولوتین نیز نامیده می شوند، بسپارهای خطی از ارتوفسفات های اتصال یافته با پیوندهای پرانرژی فسفوانهیدریدی هستند که در باکتری ها، مخمرها، قارچ ها، گیاهان و جانوران مشاهده می شوند. این بسپار به طور کامل ایمن و غیرسمی است و کاربردهای متعددی در صنایع غذایی و دارویی دارد.
مواد و روش ها
در این تحقیق به علت اهمیت بالای این بسپارها در صنایع مختلف، چندین عامل مانند نوع منبع کربن، غلظت منبع کربن و غلظت فسفر برای افزایش تولید پلی فسفات در باسیلوس مگاتریوم سویه G11 مطالعه و بهینه شدند. این کار با تعیین مقدار فسفر حذف شده از محیط و میزان پلی فسفات ذخیره شده در سلول انجام شد. برای اثبات معنی دار بودن نتایج به دست آمده، از آزمون های آماری تحلیل واریانس یک طرفه و توکی استفاده شد.
نتایج
رشد باسیلوس مگاتریوم در حضور سوکروز (جذب نوری 026/3) بهتر از گلوکز (جذب نوری 616/2) بود ولی فعالیت سلولی از لحاظ تولید پلی فسفات و حذف فسفر، در محیط گلوکز بیشتر و به ترتیب برابر با 033/0 گرم بر گرم وزن خشک توده سلولی و 61/1 گرم بر لیتر بود. به علاوه تولید پلی فسفات و حذف فسفر در راستای هم، با افزایش غلظت گلوکز محیط، کاهش یافتند. در بررسی اثر فسفر دو مرحله بالارونده و پائین رونده مشاهده شد. افزایش غلظت فسفر از 25/0 تا یک گرم بر لیتر موجب افزایش تولید پلی فسفات و حذف فسفر از محیط شد درحالی که افزایش بیشتر غلظت فسفر، یعنی از یک تا چهار گرم بر لیتر موجب کاهش آن ها شد. براساس اطلاعات به دست آمده از تحلیل واریانس یک طرفه و توکی، در کل اختلاف آماری معنی داری (01/0 P <) در تولید پلی فسفات و حذف فسفر از محیط در هر مرحله از بهینه سازی وجود داشت. در نهایت می توان گفت برای این سویه بهترین غلظت گلوکز و نمک دی پتاسیم فسفات برای تولید پلی فسفات به ترتیب برابر با 5 و 5/0 گرم بر لیتر است.
بحث و نتیجه گیری
مطابق با داده های به دست آمده، بهترین منبع کربن برای رشد و تکثیر سلول، بهترین منبع کربن برای تولید پلی فسفات و حذف فسفر از محیط نیست. از آنجایی که برای تولید پلی فسفات بین غلظت های 1، 2 و 5/0 گرم بر لیتر فسفر اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت در نتیجه برای صرفه جویی در مقدار مصرف فسفر و صنعتی بودن آن، 5/0 گرم بر لیتر بهترین غلظت فسفر برای تولید پلی فسفات است.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1201259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!